Gunnar Nordström

Det här var pinsamt Detroit

Publicerad

LOS ANGELES. Så pinsamt, Detroit.

Här skulle alla stjärnorna ställa upp och visa Daniel Alfredsson att han valde rätt när han lämnade Ottawa för Red Wings.

Och så bjöd man inte till.

Och lät sig bli utspelade inför den egna hemmapubliken (20 066 åskådare) i utsålda Joe Louis Arena.

Det måste ha varit en väldigt besviken Daniel Alfredsson som åkte hem till nya kåken i förorten Birmingham i natt.

Jag gissar att han tänkte:

- Hur tusan kunde det här hända?

Här hade alla inriktat sig på en hockeyfest, där Alfie för första gången sedan klubbytet i somras ställdes mot sitt gamla lag.

Han inbillade sig säkert att alla de nya lagkamraterna skulle ge allt för att hjälpa honom till en seger i den här prestigefyllda matchen.

Men hela gänget vek ner sig.

Hemma i anrika Joe Louis Arena.

Ottawa var bättre i allt.

Snabbare på skridskorna, hetare i närkamperna och effektivare när målchanserna dök upp.

Red Wings hade inget att sätta emot.

 

Craig Anderson var bättre än Jimmy Howard, som blev utbytt mot Jonas Gustavsson redan efter 14:14 minuter när det stod 3-0 till gästerna.

Ett mått på hur illa det var kom i den tredje perioden när Mickey Redmond, hockeylegendar i Detroit och numera expertkommentator i tv, suckade i direktsändningen:

- Det här är förnedrande.

Gissar att coachen Mike Babcock ger sina spelare en ”bagskate” i dag, torsdag. En träning med massor av skirdskoåkning och inga puckar på isen. Det vanliga NHL-straffet internt när ett lag har underpresterat.

Och jag gissar att många av lagkamraterna stod i kö och bad Daniel Alfredsson om ursäkt för sin insats efteråt.

Pinsamt var ordet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag