Ishockeyförbundets Bo Tovland, Peter Forsberg och Christer Englund uppskattade inte att de inte behövde trängas under premiären. Foto: Nils Petter Nilsson
Ishockeyförbundets Bo Tovland, Peter Forsberg och Christer Englund uppskattade inte att de inte behövde trängas under premiären. Foto: Nils Petter Nilsson

Efter publikfiaskot –
förbundet i krismöte

Publicerad

Efter publikfiaskot i VM-premiären kallar i dag Svenska ishockeyförbundet till krismöte för att lösa problemet.

Efter matchen mot Norge diskuterades de höga biljettpriserna.

- Vi kanske inte har tänkt till ordentligt när det gäller barnfamiljer, säger vice ordförande Peter Forsberg.

5 985 justerades till 7 770. Oavsett vad så var det mycket glest på Globens läktare.

På sociala medier rasade svenska folket mot de höga biljettpriserna. Många av spelarna höll med.

Tomma läktare lockar inte

Förbundets vice ordförande Peter Forsberg sa före premiären att han trodde på slutsålt och vidhåller att han alltid gör det på Sveriges matcher.

Men trots cirka 7 000 biljetter sålda till Tjeckien-matchen inser förbundet att situationen inte är hållbar.

- Vi måste sätta oss ner och titta på det här, vi kan inte spela inför tomma läktare. Vi kommer att träffas i morgon (läs: i dag), säger Forsberg.

"Vi ska leva på det i tio år"

Är det rimligt att de billigaste VM-biljetterna kostar lika mycket som en bra plats i ett slutspel?

- Man kan alltid diskutera om det är rimligt. Tittar man på andra VM så är det rimligt, men det kanske var ett för högt pris.

Tror du att en svensk småstadsfamilj med tre barn kan betala 2 000 kronor plus resa och hotell för att se Tre Kronor?

- Jag kan tänka mig att det är tufft, men vi ska få in så mycket pengar som möjligt. Vi ska leva på det här i svensk ishockey i tio år.

- Meningen är inte att vi ska behandla barnfamiljer dåligt, alla ska kunna kolla på ishockey. Men vi kanske inte har tänkt till ordentligt när det gäller barnfamiljer.

Kan ni göra något annat än att sänka biljettpriserna?

- Jag kan inte göra en djupare analys nu, men allt kan hända.

"Kollar på åtgärdspaket"

När SportExpressen.se når Peter Forsberg på lördagsförmiddagen avslöjar att målet för dagens krismöte är att ta fram ett paket med olika strategier för att lösa publikfrågan.

– Det här är en sådan fundamental fråga, så varför skulle vi inte försöka få till ett åtgärdspaket för att lösa publikfrågan.

Vad kan det handla om för åtgärder?

– Det vill jag inte gå in på nu. Vi ska komma med ytterligare uppgifter senare under dagen, efter mötet.

"Dyrare i Finland"

Forsberg berättar att förbundet har fått ta del av en hel del kritiska reaktioner på grund av de höga priserna, men vill ändå försvara organisationens agerande.

– Prissättningen vi har gjort är baserat på att vi har en sådan stor kostnadsmassa. Och vi har bara intäkter från biljetterna, vi får inte in en massa reklampengar eller något sådant, så det handlar om att få ekonomin i balans.

– I Finland är biljetterna tjugo, trettio procent dyrare och ändå kommer folk.

"Vi omprövar upplägget"

Ishockeyförbundets ordförande Christer Englund:

- Det är klart att jag är besviken. Det är ingen tvekan om det, med det lag vi har i dag hade jag hoppats nå 10 000 på våra matcher. Det är bara att konstatera att folk är bortskämda och i dag är det en fantastisk exponering i tv, vi har en del att bita i.

Kostar biljetterna för mycket?

- Det är klart att priserna spelar roll och naturligtvis tar vi det till oss. Vi har ett VM igen om ett år och vi kollar på hela upplägget och vi kommer att ompröva det. När vi väl bestämde priserna för 1,5 år sedan, med bakgrunden vi hade och vårt tänk, så kan vi se nu att det inte fallit väl ut.

Kommer ni sänka biljettpriserna?

- Nej, folk har köpt redan och det vore att lura dem som har köpt paket och annat redan i förväg om vi ändrar biljettstrukturen under pågående arrangemang. Vi hoppas att laget och insatserna gör att folk vill komma hit.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag