Foto: Anna-Lena Bergqvist
 Foto: Anna-Lena Bergqvist

Salaks val: Tackar nej till 6,5 KHL-miljoner

Publicerad

Färjestad uppges ha fått ett slutbud på succémålvakten Alexander Salák.

Men klubben tackar nej till 6,5 miljoner kronor från KHL, skriver Nya Wermlandstidningen.

– Jag kan utvecklas bättre i Färjestad än någon annanstans, säger Salák till tidningen.

De två KHL-klubbarna Avangard Omsk och SKA S:t Petersburg slåss om att värva Färjestads tjeckiske landslagsmålvakt Alexander Salák, 26.

Slutbudet ska ha hamnat på motsvarande 6,5 miljoner kronor för återstoden av den här säsongen, enligt NWT.

Men Färjestad har valt att tacka nej till pengarna. Klubben har elitseriens bästa målvakt sett till räddningsprocenten (93,99) och med sex nollor delar han förstaplatsen med Modos Bernhard Starkbaum. Med 1,62 insläppta mål per match är Salák också bäst bland de regelbundet spelande målvakterna.

"Samma språk"

Att Färjestad inte vill sälja Alexander Salák till en KHL-klubb ens för en miljon dollar verkar inte störa honom.

– Jag är glad att få vara kvar i Färjestad. Jag har aldrig spelat i en bättre organisation. Här finns så många som spelat själva och som talar samma språk som oss spelare, säger Salák till NWT.

En försäljning kan fortfarande bli aktuell efter den här säsongen.

Salák har kontrakt med Färjestad till 2014.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida
ANNONS: