Mike Helber i C Mores sändning – med grafik som visar hur mycket poäng lagen har fått ut i förhållande till spelarbudgeten. Foto: C More
Mike Helber i C Mores sändning – med grafik som visar hur mycket poäng lagen har fått ut i förhållande till spelarbudgeten. Foto: C More
SHL-lagens spelarbudgetar, enligt C More Foto: C More
SHL-lagens spelarbudgetar, enligt C More Foto: C More

"Jag har aldrig förstått hemlighetsmakeriet"

Publicerad

Seriesegrande Skellefteå är bäst på att få ut mest av sitt spelarmaterial sett till lönebudgeten.

De kvalklara lagen Modo och Karlskrona är sämst och har betalat överlägset mest för sina poäng i SHL, visar en genomgång som C More har gjort.

 

Följ ditt favoritlag hela vintern - direkt på C More.

C More och hockeyexperten Mike Helber, före detta klubbdirektör i Linköping, presenterar i dag SHL-klubbarnas spelarbudgetar. Enligt Helber är snittlönen för SHL-spelarna 98 000 kronor i månaden före skatt.

Lönerna på väg ner

– Spelarlönerna har gått ner de senaste tre-fyra åren, säger Mike Helber i C More Sport.

Det beror delvis på att fler juniorer har tagit plats i trupperna på senare tid vilket sänker lönekostnaderna avsevärt.

Guldsatsande Luleå ligger i topp och har betalat 46 miljoner kronor för sin spelartrupp. Nykomlingen Karlskronas spelare kostar minst: 27 miljoner kronor.

Skellefteå får ut mest

Men det är Skellefteå, som säkrat den fjärde seriesegern i rad, som får ut mest av sin spelarbudget på 42 miljoner kronor. Sett till de 111 poäng man spelat in på 50 omgångar har varje poäng kostat 380 000 kronor. Det är "billigast" i SHL.

– Det är väldigt intressant att se om man har fått avkastning för sina pengar, säger Mike Helber.

De här siffrorna inkluderar lön, skatt på lönen, pensionsavsättningar, och skatt på pensionspengarna. Dessutom även kostnader för sign-on-bonusar (när de skriver på kontrakt) och sign-off (när spelare köps ut från kontrakt).

Lönerna är inte officiella i SHL.

– Det finns säkert en och annan sportchef som inte tycker om att jag har gått ut med de här siffrorna. Men jag har aldrig förstått hemlighetsmakeriet med lönerna. Krona per poäng är jätterelevant för klubbarna, säger Mike Helber.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida
ANNONS: