Henrik Sedin är kritisk till NHL-ledningens agerande.
Henrik Sedin är kritisk till NHL-ledningens agerande.

Sedin: "Agerar som om vi vore sjuåringar"

Publicerad

LOS ANGELES. Det blåser kalla vindar i NHL-konflikten.
De lockoutade spelarna blir mer och mer arga på ligachefen Gary Bettman.
- NHL-ledningen agerar som om de har att göra med sjuåringar. Det är skrattretande, säger Henrik Sedin, Vancouver Canucks svenske lagkapten, till SPORTExpressen.

NHL:s officiella deadline för att rädda hela säsongen passaerde i går utan att parterna ens träffades och försökte förhandla fram en lösning.
- Klart att jag är besviken som alla andra att vi inte har ett nytt kollektivavtal klart nu. Det blir tajtare och tajtare med tid, men det finns fortfarande hopp om att rädda alla 82 omgångarna, säger Henke.

Skarp kritik

Han är kritisk till NHL-ledningens agerande senaste veckan.
- De har sin egen agenda och verkar ha satt upp ett tidsschema, som de hela tiden följer. Om de verkligen hade velat få till stånd en lösning hade de satt sig ner och lyssnat på våra tre motbud i förra veckan.
Hur länge kan konflikten fortgå utan att delar av säsongen går förlorad?
- Det får nog inte dra ut så mycket mer på tiden, men jag tror att NHL har ett hemligt datum som de satt upp och där är vi inte ännu.

Hoppas på lösning

Vad får dig att trots allt vara positiv till att det blir spel i NHL i vinter?
- Jag har svårt att se att någon av parterna vill missa en stor del av säsongen, men just nu pågår finalen i baseboll och en rad andra sporter, så när den är över blir nog klubbägarna i NHL mer ivriga att komma igång med säsongen.
NHL-ledningen gav klubbarnas general managers tillstånd att tala med spelarna under 48 timmar i slutet av förra veckan, hade du någon kontakt med Canucks klubbdirektör Mike Gillis då?
- Nej, ingen alls. Jag blev väldigt förvånad över vad som skedde och deras uttalanden, som är så genomskinliga. Det känns som NHL:s nya pr-firma drar i en del av trådarna.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida
ANNONS: