Hockeyklubben hyllas för sin HBTQ-satsning

Publicerad

Under torsdagen tog Kiruna IF Hockeysverige med storm.

Med sin nya HBTQ-satsning vill man sätta ner foten mot homofobi och blir en mer öppen hockeyförening – där alla är välkomna.

Och initiativet har hyllats under dagen.

– Det är helt galet. Det är över alla förväntningar. Men det är svinkul, säger Mikael Lasu, spelare och varumärkesansvarig i Kiruna IF, till SPORT-Expressen.

Hockeyettanklubben Kiruna IF bryter ny mark.

Under torsdagen presenterade man sin nya satsning och ställningstagande: Att bli en mer HBTQ-vänligare och mer jämlik förening "i en manligt dominerad idrott och i en manligt dominerad stad".

En förening öppen för alla – oavsett bakgrund, oavsett sexuell läggning.

– Det är ett väldigt stark ställningstagande för mångfalden och acceptansen. Vi känner att vi kan göra skillnad och vi vill göra det ordentligt, säger Mikael Lasu, spelare och varumärkesansvarig i Kiruna IF, till NSD.

"Helt galet"

Som del i satsningen kommer klubben att genomgå en så kallad "HBT-certifiering", och föreningens a-lagsspelare kommer bland annat att bära en ny, regnbågsfärgad matchtröja.

– Vi hoppas på ett stort stöd. Det är väldigt sunda värderingar i grund botten med allas lika värde och med jämställdhet. Så vi hoppas på ett stort stöd, säger Lasu, och tillägger att han "ser fram emot att få bära acceptansens färger".

Och visst har klubben fått stöd.

Satsningen har hyllats i sociala medier under dagen.

– Det är helt galet. Det är över alla förväntningar. Men det är svinkul, säger Mikael Lasu till SPORT-Expressen.

Är ni förvånade över uppmärksamheten?

– Vi hade oss förväntat oss att väcka uppmärksamhet och det vore ju trist om ingen brydde sig. För då når vi inte ut och kan inte påverka folk. Men att det skulle bli så här stort hade jag inte vågat drömma om.

Stöttas av Friends – och Wikegård

På klubbens Facebooksida frågar sig supportrar om hur och när man kan beställa den nya matchtröjan.

Och många är de som nu ansluter sig och ställer sig bakom föreningen.

"Grymt! Ni har precis vunnit ett nytt fan till eran klubb!" skriver en person på Facebook.

"Jag har ett nytt favoritlag (efter Djurgården)! Grymma ni är som står upp mot homofobi!" skriver en annan.

Även organisationen Friends har uttryckt sitt stöd för Kiruna IF:s satsning.

"Vilket bra initativ! Vi på Friends stöttar er - alla har rätt till att älska den de vill!" skriver man i ett inlägg på hockeyklubbens Facebooksida.

På Twitter poserar även hockeyprofilen Niklas Wikegård i lagets nya matchtröja – samtidigt som han ger tummen upp.

Mikael Lasu är glad över stödet och uppståndelsen.

Jag antar att det är mer fart än vanligt på kansliet i dag?

– Ja, det kan man säga. Det ringer och mejlas över allt. Och det snackas på alla våra sociala forum. Det är riktigt, riktigt roligt, säger Lasu till SPORT-Expressen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag