Foto: Viasat Hockey.
 Foto: Viasat Hockey.

"Challes" utbrott på domaren: "Sorgligt"

Publicerad

Tredje raka förlusten i allsvenskan.

Då tappade Djurgårdens tränare "Challe" Berglund humöret.

Berglund var rejält förbannad på domarna efter 3–5 borta mot Karlskoga.

– Jag mejlade med domarchefen Tomas Thorsbrink häromdagen efter en otroligt dålig domarinsats i måndags. Och så dyker det upp en ännu sämre, säger han till Viasat Hockey.

Djurgårdens motgångar bara fortsätter.

På onsdagskvällen kom lagets tredje raka förlust i allsvenskan.

Karlskoga vann på hemmaplan med 5–3 efter att ha kopplat greppet i den första perioden.

"Det är sorgligt"

Hemmalaget gjorde både 1–0 och 2–0 i numerärt överläge - något som gjorde Djurgårdens tränare "Challe" Berglund rejält irriterad.

Efteråt var han rasande på domaren.

– Jag mejlade med Tomas Thorsbrink - domarchefen - häromdagen efter en otroligt dålig domarinsats i måndags. Och så dyker det upp en ännu sämre nu. Vi skulle ha haft tre powerplay innan de fick sina två första där de får ta ledningen med 2–0. Det är sorgligt, säger Berglund till Viasat Hockey.

– Nu låter jag som en dålig förlorare - vilket jag också är - men han sätter matchen i händerna på de blåa.

"Det ska jag tala om för dig"

Djurgården har hela tolv poäng upp till en kvalserieplats.

Men "Challe" Berglund vill inte säga vad som är fel med spelet.

– Det ska vi gå hem och analysera på ett annat stadium än i media. Det ska jag tala om för dig, säger han.

Om sin egen position säger han så här:

– Det tar vi inte i media. Vi har ett annat forum där vi diskuterar det i, vilket vi skulle göra med domarna också, men eftersom vi inte får något gensvar från domarchefen så skiter jag i det, säger "Challe" Berglund till Viasat Hockey.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida