PÅ VÄG BORT? Blåvitt har haft en riktigt tung säsong. Nu kan klubben även förlora sin stora tröjsponsor. Foto: Carl Sandin / Bildbyrån
PÅ VÄG BORT? Blåvitt har haft en riktigt tung säsong. Nu kan klubben även förlora sin stora tröjsponsor. Foto: Carl Sandin / Bildbyrån

Blåvitts storsponsor hotar att hoppa av

Publicerad

Nu slår även IFK Göteborgs stjärnsponsor Prioritet Finans bakut över den svaga säsongen.

I SVT:s Sportnytt sa ägaren och vd:n Nils Wiberg:

- Vi är nästan chockade över resultatet!

Prioritet Finans är IFK Göteborgs tyngsta sponsor som köpt rätten till reklamen på matchtröjorna.

Avtalet löper till 2014 och inkassoföretaget pumpar in 12 miljoner kronor årligen i Blåvitt.

Sjundeplatsen i fjol var en flopp och IFK Göteborgs miljonrullning inför den här säsongen har hittills varit ett fiasko. Laget ligger bara en poäng ovanför kvalstrecket.

"Nästan chockade"

Det har fått stjärnsponsorn Prioritet Finans att reagera.

I SVT:s Sportnytt i går gick ägaren Nils Wiberg till attack mot IFK Göteborg.

- Vi är nästan chockade över resultatet. Vi är definitivt inte nöjda med det sportsliga, säger han.

Wiberg pumpar inte in 36 miljoner enbart för sitt stora nöjes skull. Han säger till SVT:

- Vi vill som alla andra ha avkastning på våra pengar. Klart att om IFK Göteborg spelar sämre ju sämre avkastning får vi. Någonstans finns det en smärtgräns.

Prioritet Finans ägare och vd vill inte svara på frågan om företaget tänker avbryta sam­arbetet när kontraktet går ut.

- Jag vill inte svara ja eller nej på den frågan...

Optimism i Blåvitt

Han poängterar dock:

- Klart att vi placerar pengarna där vi tror att de ger avkastning. Då måste IFK Göteborg med sitt fina varumärke prestera framöver. Sportsligt sett är jag jättebekymrad. Klart att det inte är bra. Klart att vi är besvikna och ledsna och allting, avslutar Wiberg.

IFK Göteborgs ordförande Kent Olsson till SVT:

- Vi har haft ett bra spel. Vi tror på speliden precis som tränarna och spelarna gör. Vi har en trupp som vi tror på. Vi har spelare kontrakterade för åratal framöver. På sikt vet vi att det här blir bra, säger han.

Matts Olsson
Matts Olsson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida