Sandra Perkovic. Foto: MARC FEMENIA/TT / TT NYHETSBYRÅNSandra Perkovic. Foto: MARC FEMENIA/TT / TT NYHETSBYRÅN
Sandra Perkovic. Foto: MARC FEMENIA/TT / TT NYHETSBYRÅN
Daniel Ståhl och Sandra Perkovic. Foto: MARC FEMENIA/TT / TT NYHETSBYRÅNDaniel Ståhl och Sandra Perkovic. Foto: MARC FEMENIA/TT / TT NYHETSBYRÅN
Daniel Ståhl och Sandra Perkovic. Foto: MARC FEMENIA/TT / TT NYHETSBYRÅN

Perkovic om utviket: "Det var viktigt"

Publicerad

Sandra Perkovic är världens främsta diskuskastare. 

Det har gjort henne till en stor stjärna i hemlandet Kroatien och hon figurerar i en rad olika kampanjer. 

Perkovic tar själv upp när hon vek ut sig i tidningen Story som en del i en kampanj mot bröstcancer. 

– Det var väldigt viktigt, säger hon. 

Med EM-, VM- och OS-guld på meritlistan har 26-åriga Sandra Perkovic blivit en stor stjärna i hemlandet Kroatien. Det märks inte minst om man googlar henne. 

Flera av de tidigaste träffarna handlar om Perkovic utanför idrotten. Och en stor del av artiklarna från kroatiska tidningar handlar om hennes Instagramkonto. 

– När man är en atlet på hög nivå, då blir en man känd person, speciellt i Kroatien som är ett litet land jämfört med USA eller Ryssland. Jag är ett stort namn i mitt hemland och alla förväntar sig att jag ska vara bäst på allt. Jag måste vara den snygga, den smarta och den bästa. Allt måste vara bäst för att folk ska kunna idolisera mig, säger hon. 

Perkovic om kändisskapet: "En enorm press"

Men är det verkligen så? Blir det inte en otrolig press att leva under? 

– Det är en enorm press. Men jag kan hantera det bra nu och då kommer jag kunna hantera det ännu bättre framöver. Sen är det ju så att alla har dåliga erfarenheter på sociala medier. Men jag låter inte det påverka mig, jag vet mitt eget värde, jag vet vad jag gör för mitt land och de som älskar mig - de stöttar mig. 

Berättar om utviket: "Lättare för mig"

Perkovic berättar att intresset för henne som person har lett till att hon kunnat delta i kampanjer som är viktiga för henne. Hon tar själv upp en kampanj i tidningen Story som hon ställde upp i. 

https://www.instagram.com/p/8QAwFMEJi1/?taken-by=discus70queen&hl=sv

Det var en kampanj för att få fler kvinnor att testa sig för bröstcancer och Perkovic ombads vika ut sig på omslaget. Det gjorde hon gladeligen. 

– Det var väldigt viktigt. Jag ville bara berätta för alla kvinnor att de inte ska skämmas för sina kroppar, utan att de ska vara stolta och respektera sina kroppar. För de kommer leva länge och lyckligare om de bara går till läkaren och inte skäms för att ta av sig sina tröjor och låta läkaren undersöka dem. Så jag stod upp och visade kvinnor att man inte behöver skämmas och det är lättare för mig som atlet. För vi ser en massa kroppar hela tiden, men vi tänker inte: "oh herregud vilken sexig kille". Utan vi ser kroppen som en maskin för att man ska må bra. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag