Foto: Sara StrandlundFoto: Sara Strandlund
 Foto: Sara Strandlund
Foto: Peter HolgerssonFoto: Peter Holgersson
 Foto: Peter Holgersson

Efter 48 år – DN-galan får nytt sponsornamn

Publicerad

DN-galan ritas om.

SportExpressen kan avslöja att byggvarukedjan Bauhaus kliver in som ny sponsor för friidrottsgalan.

Och den byter därmed namn – till "Stockholm Bauhaus Athletics".

DN-galan har haft samma namn sen 1967.

Genom åren har vi fått uppleva en rad klassiska ögonblick under friidrottsfesterna på Stockholm Stadion. Vi har fått se Patrik Sjöberg slå världsrekord, vi har fått se Linda Haglund göra storlopp och vi har fått se Usain Bolt bjuda på show.

Men under de senaste åren har galan dragits med svåra ekonomiska problem.

Hela DN-galans existens har varit hotad.

Och det är också anledningen till de förändringar som nu görs.

Offentliggörs i morgon

För tre veckor sen kom beskedet att Stockholms Stad kliver in som samarbetspartner och skjuter till tre miljoner kronor. Enligt SportExpressens uppgifter har nu även byggvarukedjan Bauhaus öppnat upp plånboken – för att bli ny titelsponsor.

DN-galan byter därmed namn till "Stockholm Bauhaus Athletics".

En källa berättar:

– Det är spikat. Sen får vi se vad folk på stan kallar galan i framtiden. Det kanske bli Bauhaus-galan eller något liknande.

SportExpressen har varit i kontakt med arrangörerna för att få en kommentar, men de hänvisar till en presskonferens som kommer att hållas på Stockholms Stadion i morgon klockan 14.00. Där kommer nyheten med största sannolikhet att presenteras.

Inte heller Bauhaus informationschef Johan Saxne vill uttala sig:

– Vi har tyvärr ingen mer info än att DN-galan har pressträff i morgon, vi får hänvisa till den.

"Stockholm Bauhaus Athletics", som galan nu alltså heter, avgörs den 30 juli.

Enligt nuvarande avtal kommer den att vara en del av Diamond League-cirkusen fram till 2019.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag