Marco Reus. Foto: BERND FEIL/M.I.S. / IMAGO/MIS IMAGO SPORTFOTODIENSTMarco Reus. Foto: BERND FEIL/M.I.S. / IMAGO/MIS IMAGO SPORTFOTODIENST
Marco Reus. Foto: BERND FEIL/M.I.S. / IMAGO/MIS IMAGO SPORTFOTODIENST
Bilden som Scarlett Gartmann nu tvingas upp i rätten för. Foto: Instagram.Bilden som Scarlett Gartmann nu tvingas upp i rätten för. Foto: Instagram.
Bilden som Scarlett Gartmann nu tvingas upp i rätten för. Foto: Instagram.

Tvingas upp i rättegång – för bild på Instagram

Publicerad

De är ett av de hetaste paren i Tyskland, Dortmunds stjärna Marco Reus och modellen Scarlett Gartmann. Nu är Gartmann i trubbel med lagen – över några Instagraminlägg.

Den här veckan har Dortmundsstjärnan Marco Reus flickvän Scarlett Gartman skapat rubriker i Tyskland. Modellen har vid flera tillfällen lagt upp bilder på lyxiga väskor och klockor, men struntat i att tala om att posterna var betalda samarbeten. Nu dras hon inför rätta, rapporterar Westfalenpost.

Olaglig produktplacering

I Tyskland är det liksom i Sverige förbjudet att göra reklam för produkter utan att tydligt markera att det handlar om ett betalt samarbete. 

Gartmanns produktplacering har visats för hennes 128 000 följare och nu får hon stå till svars för sina handlingar i domstolen i Hagen.

Gartmann har genom sin advokat uttryckt att hon inte kommer kommentera ärendet. Hon verkar ha tagit till sig av kritiken, på hennes senaste inlägg med klockor från lyxmärket Paul Hewitt står det nu att hon fått betalt för att lägga upp fotot. Tidigare inlägg utan reklammarkering ligger fortfarande kvar på kontot.

https://www.instagram.com/p/BY30DqZgLEr/?taken-by=scarlettgartmann

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag