Svensk fotboll hamnar i Schweiz! Eller i alla fall rättigheterna till den. Nu återstår för schweiziska Kentaro att få svenska tv-kanaler att vilja betala för att visa bland annat allsvenskan.
Svensk fotboll hamnar i Schweiz! Eller i alla fall rättigheterna till den. Nu återstår för schweiziska Kentaro att få svenska tv-kanaler att vilja betala för att visa bland annat allsvenskan.

Tv-avtalet för fotbollen klart

Publicerad
Uppdaterad
Rättigheterna till svensk fotboll säljs till schweiziska Kentaro.
Inget är dock klart om tv-sändningarna.
De allsvenska klubbarna får tre gånger så mycket pengar - upp emot tio miljoner kronor per år.
- Problemet är att en del klubbar budgeterat för ännu mer, säger en allsvensk ledare.
Ända sedan i mitten av oktober har förhandlingarna om tv-rättigheterna till svensk fotboll pågått. Det har gått trögt och man avbröt allt strax före jul och inbjöd till ett helt nytt anbudsförfarande. Enligt vad SPORT-Expressen erfar från flera källor är nu schweiziska rättighetsföretaget Kentaro, som leds av miljardären Philippe Huber, överens med Svenska fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll. Totalt en affär på mellan 1,2 och 1,3 miljarder över fem år. Runt 250 miljoner per år. Förbundet får behålla 25 procent och SEF-klubbarna 75 procent, enligt uppgifter till SPORT-Expressen.

"Inte vad de flesta väntat sig"

- Det är klart bättre än förra avtalet men det är ändå inte vad de flesta klubbarna väntat sig, säger en allsvensk klubbledare med insyn i förhandlingarna. Svensk fotbolls förhandlare, agenten Rune Hauge, krävde länge 300 miljoner om året. När tv-kanalerna inte var villiga att betala det fick Hauge vända sig till agentkollegorna i Kentaro - som dock har få vänner i den svenska tv-branschen. - Inte en chans att Kentaro har garanterat alla de här pengarna. Det här är bara ett sätt att försöka få tv-kanalerna att höja priset, säger en chef på en stor tv-kanal. Ännu pågår förhandlingar med olika tv-kanaler, som totalt erbjuder under en miljard kronor, men ingen tror att de ger något.

Spelprogrammet fastslaget

Flera av de allsvenska klubbarna har dessutom de senaste dagarna informerats om att Kentaro köper rättigheterna. Något även en del distributörer och tv-kanaler fått reda på. Dessutom skickade förbundet i går ut ett fastslaget spelprogram för de nio första omgångarna - vilket kan tyda på att man vet hur upplägget blir. Förbundsbasen Lars-Åke Lagrell förnekar att någon uppgörelse är helt klar. - Jag är förhoppningsfull att det ska bli en bra lösning för svensk fotboll, men vill inte säga något förrän allt är klart.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag