Foto: Nils Petter Nilsson
 Foto: Nils Petter Nilsson

Hammarbys succé - bättre än rivalerna

Publicerad

Hammarby har bättre publiksnitt än samtliga allsvenska lag.

SPORT-Expressen har räknat åskådare - och frågat storklubbarna hur det kommer det sig att en klubb i superettan har Sveriges mest folkkära lag?

- Det känns som att Nanne Bergstrand har ingjutit mod i hela Hammarby, säger AIK:s vd Thomas Edselius.

- Att de ligger en division lägre ner kan samla publik, att nu jäklar ska vi ha upp vårt lag, säger Djurgårdens vd Henrik Berggren.

Efter fyra hemmamatcher leder Hammarby superettans publikliga i överlägsen stil. Slår man ihop allsvenskan med superettan visar det sig att Hammarby leder även totalt.

17 274 personer har i snitt besökt Tele2 arena när Hammarby haft hemmamatch.

- Vi hade räknat med ett bra snitt i år men det är klart att det här är fantastiska publiksiffror för oss. Historiskt är det inte många lag i allsvenskan som har legat på de nivåerna. Men det säger nog mer om Hammarby än om allsvenskan, säger Hammarbys vd Henrik Kindlund.

"Inga rika farbröder"

Publikintäkterna står för ungefär hälften av Hammarbys omsättning. Samtidigt lockar ett högt hemmasnitt fler sponsorer.

- Vi har aldrig haft några rika farbröder som ligger bakom klubben och betalar in tiotals miljoner varje år, det har aldrig funnits i Hammarby och finns inte nu heller. Det är supportrarna som är klubben, säger Kindlund och berättar att de har budgeterat med ett snitt på 13 000 åskådare.

- Men det är klart att det finns massor med positiva aspekter om det kommer mer folk, inte bara ekonomiska utan då utvecklas publikunderlaget under längre tid.

Närmst efter Hammarby ligger AIK med ett snitt på 16 622 åskådare. Djurgården har i nuläget ett snitt på 14 917.

De båda Stockholmsklubbarna vill gå om Hammarby men menar att klubbens höga snitt gynnar även dem.

"Det är jättepositivt"

- Det är jättepositivt, om Djurgården, Hammarby eller vi har höga publiksiffror så påverkar det varandra för det triggar, säger AIK:s vd Thomas Edselius.

- Det drar upp alla andra förhoppningsvis, för det är klart man vill ligga först, säger Djurgårdens vd, Henrik Berggren.

Förhoppningen från alla tre storlagen från Stockholm är att tillströmningen ska öka. Alla klubbar vill nämligen vinna publikligan när säsongen är slut.

- Vi kommer slå Hammarby så det är inga problem, de kommer att vara efter oss, säger Thomas Edselius.

- Fast att vi ligger i superettan är det inget snack om att vi skulle kunna vinna publikligan i svensk fotboll i år. Det är inte helt omöjligt att vi gör det, säger Henrik Kindlund.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida