Rafa Benitez och Chelsea föll i VM-finalen. Foto: Junji Kurokawa
Rafa Benitez och Chelsea föll i VM-finalen. Foto: Junji Kurokawa

Här är Chelseas tabbe - glömde taktiklappen

Publicerad

Chelsea förlorade finalen i klubb-VM mot Corinthians efter stora missar av Fernando Torres.

Laget stod även för en annan tabbe inför matchen.

En lapp med taktiska instruktioner glömdes kvar i omklädningsrummet.

Regerande Champions League-mästarna i Chelsea skulle försvara Europas färger i klubb-VM i Japan.

Det blev dock en snöplig 0–1-förlust i finalen mot brasilianska Corinthians.

Dessutom slarvade Chelsea med att städa undan efter sig i omklädningsrummet, skriver The Guardian.

Brasilianska journalister från Globoesporte hittade nämligen en lapp med hemliga taktiska instruktioner efter matchen – bland "smörgåsar, energidrycker och trasiga sportartiklar".

Detaljerade instruktioner

På lappen fanns det detaljerat vilka Chelseaspelare som skulle markera särskilda Corinthiansspelare på fasta situationer. Dessutom ska det ha stått i stora röda bokstäver: "se upp för kontringar".

Enligt The Guardian är Chelsea inte oroligt för att de taktiska instruktionerna nu är offentliga. Eftersom taktiken var matchspecifik ska framtida motståndare inte kunna dra nytta av den.

Chelsea har dock påmint sina spelare och sin personal om att vara mer noggranna i framtiden, så att den pinsamma tabben inte upprepas.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida
ANNONS: