Alexandre Pato. Foto: Imago Sportfotodienst
Alexandre Pato. Foto: Imago Sportfotodienst
Kim Källström i landslagströjan. Foto: Joel Marklund
Kim Källström i landslagströjan. Foto: Joel Marklund

Hånet mot Pato – som jämförs med Källström

Publicerad

Chelseas nyförvärv Alexandre Pato har inte spelat en fotbollsmatch på flera månader och är i usel form.

Nu hånas värvningen i brittiska medier, och jämförs med Arsenals värvning av Kim Källström 2014.

"Chelsea har på något sätt lyckats undgå samma typ av förlöjligande", skriver de.

Alexandre Pato blev klar för Chelsea under janauri-fönstret. Premier League-klubben plockade in brassen på lån från Corinthians resten av säsongen, trots att han inte har spelat en fotbollsmatch sedan i slutet av november 2015. Något som Telegraph hånar i sin omgångs-sammanställning efter helgens matcher.

"Arsenal blev, helt rättfärdigat, utskrattade när de signade en skadad Kim Källström i januari 2014. Men Chelsea har på något sätt lyckats undgå samma typ av förlöjligande efter att de signade Alexandre Pato", skriver de.

Sex veckor från startklar

Alexandre Pato värvades in av anledningen att Guus Hiddink inte har någon renodlad striker att slänga in från bänken. Men tränaren har nu erkänt att Pato troligen behöver få ett försäsongs-schema på sig för att kunna bli frisk från sina skador, och han tror att det kan ta så mycket som upp till sex veckor innan han är redo att starta en match.

Kräver förklaring

Vidare skriver Telegraphs reporter att den som tog beslutet att signa Pato bör gå ut och förklara sig.

"Radamel Falcao tros till och med bli frisk innan honom, så varför brydde sig Chelsea ens om att signa Pato? Det är svårt att se att han kommer att göra mer än en handfull inhopp och kommer ändå att lämna klubben i sommar. Vem som än tog beslutet att signa honom borde verkligen bjuda på någon typ av förklaring."

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida