Sunderland tog sjätte raka derbysegern mot Newcastle. Foto: Richard Lee/Bpi/Rex Shutterstock
Sunderland tog sjätte raka derbysegern mot Newcastle. Foto: Richard Lee/Bpi/Rex Shutterstock

Bachner: Det spelade större roll än på länge

Publicerad

I skuggan av det Hollywood-lika Manchesterderbyt spelades en match i ett annat hörn av tabellen, landet och den engelska fotbollen 2015.

Sunderland tog sin sjätte raka derbyseger mot Newcastle United.

Det är ett derby som spelar en större roll än på väldigt länge.

Nordöstra England förenas av mycket, kulturellt som socialt. Yrkesmässiga traditioner, geografiska likheter, humor, gruvor, stålverk och inte minst den för många obegripliga dialekten.

Där finns också en osviklig lokal stolthet, en ständig strävan efter att överbevisa andra delar av landet och bli tagen på allvar.

Regionen har nämligen känt sig bortglömd.

 

Arbetslösheten tog ett fast grepp i takt med att industrierna stängdes ned under främst Margaret Thatchers styre. Den politiska och ekonomiska makten har centrerats runt London och både därifrån och södra England har en ofta fördomsfull retorik följt; det talas om en "arbetarpöbel" i norr som gärna dumförklaras och generaliseringar förekommer ofta i skildringarna av den nordengelska arbetarklassens vardag.

Länge förblev fotbollen en helgedom, fri från känslan av att som bäst vara sekundär.

Roker Park, Sunderlands hemmaplan innan Stadium of Light byggdes, och St. James' Park, Newcastles katedralliknande arena som tornar upp sig mitt i staden, blev viktiga landmärken. När lagen gav sig ut i landet spelade det ingen roll att gruvorna hade stängt eller att den politiska debatten många gånger log förminskande mot deras hörn av världen.

 

Medan London-lagen och Manchester-klubbarna såg sina läktare befolkas av turister förblev Tyne-Wear-arenorna proppfulla med överförfriskade söner och döttrar till metallarbetare. Newcastle och Sunderland hävdade sig dessutom sportsligt och blev två fenomen som påvisade städernas relevans.

Men precis som med det mesta i engelsk fotboll skulle de svindlande kommersiella möjligheterna snart knacka på dörren. När Ellis Short köpte Sunderland 2008 hade Mike Ashley redan ägt Newcastle i ett drygt år. För att hålla farten med resten av ligan kändes kapitalstarka investerare som något naturligt och positivt.

Så blev inte fallet.

 

I stället skulle Short och Ashleys inträde i handlingen korrelera med att även fotbollen i nordöst föll i glömska.

I Shorts Sunderland tycks man bygga för evigt mot ingenting. År efter år präglas av kortsiktiga lösningar i desperat jakt på förnyat kontrakt och nya tv-pengar. En kamp med fortsatt existens som slutmål. En del jämför Sunderland med Sisyfos, den grekiska kungen som evighetsbestraffades med att rulla upp en sten för ett berg, bara för att se den rulla ned igen.

 

I Mike Ashleys Newcastle är målsättningen densamma, men något mer cyniskt konstruerad och kommunicerad; klubbens verksamhet har ändamålet att marknadsföra hans sportbutiker, Sports Direct, mot miljardpublik. Metoden går ut på att spendera minimalt för att överleva i Premier League. George Caulkin, nordöstkorrespondent på The Times, har kallat Newcastle för "ett monument över dött hopp".

Nordöst har lämnats med två institutioner som övergivit sina uppdrag; att förvalta sin regions förhoppningar och drömmar.

Men för två klubbar som sedan länge etablerat sig i Premier League representerar inte fortsatt existens, den nya missionen, någonting alls. I mångas ögon är en derbyseger därför det enda glädjeämne som återstår i en annars repetitiv och urholkad fotbollsmässig biroll.

 

När Sam Allardyces kalkylerade matchplan och ett generöst domslut under söndagen gav Sunderland tre poäng för sjätte gången i rad blåste det liv i en apatisk vardag på Stadium of Light. Säsongen 2015/16 kommer att kommas ihåg för något.

För Newcastles del återstår bara att vänta på returmötet i mars.

Årets andra och sista tillfälle att skapa relevans i nordöstra Englands bortglömda hörn.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag