Foto: Imago Sportfotodienst
 Foto: Imago Sportfotodienst

Adidas missnöje med Manchester United

Publicerad

Sportjätten Adidas har delat ut miljarder till Manchester United som lagets tröjsponsor.

Men nu har vd:n Herbert Hainer antytt att man inte är helt nöjda med sin investering.

– Uniteds nuvarande spel inte är exakt vad vi vill se, säger Hainer till tyska tidningen Süddeutsche Zeitung.

I juli 2014 stod det klart att Manchester Uniteds samarbete med Nike var över.

Man hade skrivit på ett tio år långt avtal med konkurrenterna Adidas som enligt uppgift skulle ge klubben totalt 8,7 miljarder kronor.

Med de pengarna har United kunnat sjösätta en rad riktigt dyra spelarköp, som värvningarna av Angel Di Maria från Real Madrid och Anthony Martial från Monaco.

Adidas-vd kritisk mot Louis van Gaals Manchester United

Men Adidas känner inte riktigt att de har fått valuta för pengarna. Det har vd:n Herbert Hainer antytt i en intervju med tyska Süddeutsche Zeitung.

– Affärsdelen med Manchester United går väldigt bra, vi säljer fler tröjor än vi väntade oss. Vi är nöjda... även om Uniteds nuvarande spel inte är exakt vad vi vill se, säger Hainer till tidningen.

Hainer refererar till den anrika klubbens sviktande form under nuvarande tränaren Louis van Gaal. Innan 2-1-segern mot Swansea i helgen hade United gått åtta raka matcher utan seger.

Har gjort tolv mål på Old Trafford

Sammanlagt har man stått för ynka 12 mål på hemmaplan och många har ifrågasatt van Gaals coachning.

Redan i december skrev The Independent att ledningen närde planer på att sparka van Gaal och antingen ta in Ryan Giggs som tillfällig tränare eller börja jaga en permanent ersättare.

The Independent nämnde då två tänkbara kandidater: Pep Guardiola och José Mourinho.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida