Foto: Carl SandinFoto: Carl Sandin
 Foto: Carl Sandin

Nya rosa dambollen väcker avsky: 'Absurt'

Publicerad

Den är rosa och glänsande och lanseras som en innovation som ska förnya damfotbollen.

Den kallas "Ladyball".

– Vi har kommit längre än så, så det är inte särskilt rätt i tiden, säger landslagslegendaren Therese Sjögran.

Det är ett gäng irländska entreprenörer som ligger bakom "Ladyball". Bollen är iögonfallande rosa och mjukare än en traditionell fotboll.

"Designen har tagits fram för att matcha varenda kvinnas klädstil. Så oavsett vad du bär på plan så kommer Ladyball att hjälpa dig att skina! Så kom igen, tjejer, spela som den dam du är med den nya Ladyball", skriver företaget i sitt pressmaterial.

Bollen sägs också vara utformad för att passa "en kvinnas unika grepp".

"Lagsporter kan vara lite läskiga för kvinnor"

Den irländske fotbollsspelaren Ger Brennan har anlitats som ett slags ambassadör för bollen.

– Jag tror att lagsporter kan framstå som lite läskiga för kvinnor, de brukar vara väldigt fysiska och kräva speciella färdigheter som kan vara avskräckande, men jag tror att Ladyball kan motverka det här – den är designad med en kvinnas färdigheter i åtanke och gör det lättare för kvinnor att spela, så jag hoppas att den kommer att göra att fler kvinnor börjar spela, säger Brennan.

"Ganska absurt"

Therese Sjögran, Sveriges meste landslagsspelare genom tiderna, har inte hört talas om Ladyball-projektet tidigare. Men hon är inte imponerad.

– Det här är första gången jag hör talas om det, men det låter ju så där. Ganska absurt. Ingenting som damfotbollen behöver direkt, vi har kommit längre än så så det är inte särskilt rätt i tiden, säger Sjögran.

– Fotboll är fotboll och spelas på ett enda sätt oavsett om det är damer eller herrar, så jag förstår inte hur den här bollen ska passa damfotbollen.

"Stämmer inte alls"

Sjögran är inte heller speciellt förvånad över att idén har kläckts.

– Det dyker upp sådana här grejer då och då, typ att vi ska ha mindre mål eller mindre plan. Men marknadsföringen du beskriver för den här bollen stämmer inte alls överens med hur damfotbollen är, säger FC Rosengårds sportchef.

Ladyball finns än så länge inte tillgänglig för försäljning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag