Den här skissen på hur Swedbank Arena kan komma att se ut lades ut på Svenska fotbollförbundets hemsida efter att namnet blivit offentligt. Foto: Svenska fotbollförbundet
Den här skissen på hur Swedbank Arena kan komma att se ut lades ut på Svenska fotbollförbundets hemsida efter att namnet blivit offentligt. Foto: Svenska fotbollförbundet

Nya nationalarenan: Swedbank Arena

Publicerad
Uppdaterad
Sveriges nya nationalarena för fotboll har fått ett namn.
Och det är samma som Modos hemmahall: Swedbank Arena.
Prislappen: 153 miljoner kronor.
På en presskonferens i Solna på måndagsförmiddagen presenterades Swedbank som huvudsponsor för Sveriges nya nationalarena i fotboll. Den ersätter Råsunda, kommer ta 50 000 åskådare och beräknas stå klar 2011.
Som SPORT-Expressen kunde avslöja redan i mars i år är det bankjätten Swedbank som sponsrar nationalarenan, som alltså får heta Swedbank Arena. Exakt samma namn som Modos hemmahall i Örnsköldsvik.
Dessutom kommer Malmös nya fotbollsarena att bära namnet Swedbank stadion.
Prislappen på jätteaffären med den nya nationalarenan blev 153 miljoner kronor. Kontraktet gäller fram till 2023 och innebär att Svenska fotbollförbundet får tolv miljoner kronor om året.

Ljungberg ser fram emot nybygget


Fredrik Ljungberg var med när Arsenal flyttade från Highbury till Emirates stadium förra året.
Nu ser han fram emot landskamper på den nya arenan.
Fredrik Ljungberg gillar placeringen i Solna. Foto: Hasse Burström - Det är fantastiskt att vi ska få en nya arena att spela på, säger han.
Mittfältsstjärnan är glad över att landslaget slipper lämna Solna.
- Jag tycker det är bra att den ligger i närheten av Råsunda.


***

Andra svenska arenor med företagsnamn


ISHOCKEY
Läkerol Arena, Gävle
Kinnarps Arena, Jönköping
Löfbergs Lila Arena, Karlstad
Cloetta Center, Linköping
Ejendals Arena, Leksand
Coop Arena, Luleå
FM Mattsson Arena,Mora
Peab Arena, Nyköping
Kraft Arena, Skellefteå
Axa Sports Center, Södertälje
E. ON Arena, Timrå
Swedbank Arena, Örnsköldsvik

FOTBOLL
Norrporten Arena, Sundsvall.
Behrn Arena, Örebro


***

Arenan för 50 000 åskådare ska stå klar 2011


Första spadtaget är beräknat till efter sommaren 2008.
Den nya nationalarenan, som ska stå klar 2011, ägs av Svenska Fotbollförbundet, Solna stad, Jernhusen, Fabege och Peab.
Vid fotbollsmatcher ska den ta 50 000 åskådare, vid konserter 18 000-57 500 beroende på hur arenan skärmas av.
Kostnaden för arenabygget är beräknad till 1,8 miljarder kronor och de ansvariga räknar med cirka 50 större evenemang per år. Det handlar om allsvenska matcher, landskamper, cupmatcher, cupfinaler, konserter och andra arrangemang.
Intill arenan ska ett hotell med upp till 300 rum byggas.
Sofia Stridsman
Sofia Stridsman

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag