Zlatan Ibrahimovic. Foto: Xavier LaineZlatan Ibrahimovic. Foto: Xavier Laine
Zlatan Ibrahimovic. Foto: Xavier Laine
Thiago Silva. Foto: Ian Langsdon / Epa / TtThiago Silva. Foto: Ian Langsdon / Epa / Tt
Thiago Silva. Foto: Ian Langsdon / Epa / Tt

"Då vet jag att Zlatan är på dåligt humör"

Publicerad

Zlatan Ibrahimovic är van vid att vara ledaren i ett lag.

Men Thiago Silva avslöjar att han kan bossa över svensken.

Även om det finns tillfällen då han undviker att prata med Zlatan.

– När jag ser att han är sammanbiten, då säger jag inget för då vet jag att han är på dåligt humör, säger Thiago Silva till Telegraph.

Sedan Zlatan Ibrahimovic tog klivet ut i Europa har han för varje år i sin karriär tagit en allt större ledarroll i alla sina lag. Även om han inte alltid bär kaptensbilden så vittnas det om att han med sin stjärnstatus blir en ledare i laget.

Men det finns de spelare som till och med Zlatan måste lyda under. En av dem är den brasilianska mittbacken Thiago Silva, som för närvarande är lagkapten i PSG.

Då pratar Silva inte med Zlatan

I en intervju med Telegraph som handlar mycket om ledarskap så berättar Silva om hur stolt han är över sin roll som kapten i det franska storlaget - och hur det är att bestämma över världsstjärnor som Zlatan.

– När jag talar så lyssnar alla - inklusive Zlatan som har en stark personlighet - och det gillar jag. När jag talar så lyssnar han på mig och jag förklarar varför han måste göra si eller så, säger Silva.

Men Silva är rutinerad nog för att veta när man inte ska störa Zlatan i onödan.

– Samtidigt som jag säger att han lyssnar så när jag ser att han är sammanbiten, då säger jag inget för då vet jag att han är på dåligt humör. Det visar bara hur viktigt det är att man känner sina lagkamrater, och jag känner honom väl.

Silva känner Zlatan väl

Silva och Zlatan var lagkamrater i Milan innan de båda flyttade till den franska huvudstaden. Det menar Silva ger de båda en fördel.

– Jag vet när jag måste prata med honom och när jag måste stötta honom.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag