Josefin Öqvist tröstas av pojkvännen, hockeyproffset Stefan Lassen, efter matchen. Foto: Fredrik Persson / Scanpix
Josefin Öqvist tröstas av pojkvännen, hockeyproffset Stefan Lassen, efter matchen. Foto: Fredrik Persson / Scanpix

Öqvist tröstades av pojkvännen: Jobbigt

Publicerad
Uppdaterad
Josefine Öqvist öppnade med ett drömmål i VM-semifinalen.
Åtta minuter senare var hon inblandad i situationen som ledde till Japans kvittering.
Matchen som var på väg att bli en repris av 2003 års upplaga slutade i tårar för Öqvist.
- Det är jobbigt just nu, säger pojkvännen Stefan Lassen.
Efter förlust med 3-1 och en missad VM-final lämnade Josefine Öqvist snabbt arenan i Frankfurt. Hon gick kvickt igenom mixade zonen och lämnade inga kommentarer till SPORT-Expressen.
Hennes pojkvän Stefan Lassen berättar i stället om den tunga kvällen som inleddes med ett vackert mål av Öqvist i den tionde minuten.

Avgjorde 2003

Målet var Öqvists andra i en VM-semi­final.
2003 avgjorde hon i den 79:e minuten mot Kanada och tog Sverige till final.
- Jag satt och hoppades på att det skulle bli det enda målet i matchen men det blev det inte.
Sa hon någonting om målet?
- Nej ingenting, hon sa att det viktigaste var att vinna matchen, säger Lassen.
Direkt efter slutsignalen sökte Öqvist stöd hos sin pojkvän.

"Besvikna"

- Klart hon var besviken, det var det man kände. De måste vara besvikna men de har fortfarande en stor chans att ta bronset, säger Stefan Lassen - som såg Sveriges förlustmatch tillsammans med spelarnas föräldrar och respektive på läktaren.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida