Foto: Paul White
 Foto: Paul White
Foto: Philipp Schmidli
 Foto: Philipp Schmidli

Bilderna som gör flera av Ronaldos fans arga

Publicerad

Cristiano Ronaldos senaste reklamsamarbete har skapat en jättekontrovers.

Flera palestinavänner rasar nu mot att Real Madrid-stjärnan gjort en reklam för det israeliska bredbandsföretaget HOT.

"Du är en skam", skriver en användare enligt Newsweek.

Cristiano Ronaldo är en av världens mest populära idrottare. Hans Twitter-konto har över 40 miljoner följare, hans Facebook-konto över 100 miljoner.

Men de senaste dygnen har Real Madrid-anfallaren tappat en hel del supportrar i bland annat Palestina. Varför? Jo, för att Ronaldo spelat in en reklam för den israeliska bredbandsleverantören HOT.

Cristiano Ronaldo gör reklam i Israel

I reklamen spelar Ronaldo jämte tre israeliska komiker. Premissen bygger på en tävling: vad är snabbast – en HOT-uppkoppling eller Ronaldo?

Men humorn gick inte hem hos alla, som sagt. När Ronaldo marknadsförde sitt nya reklamsamarbete på sina sociala plattformar fick han gott om mothugg från människor som tagit Palestinas parti i konflikten med Israel.

"Du lurar oss – du har sålt din själ"

Det amerikanska magasinet Newsweek har samlat några av de mest fräna attackerna på världsstjärnan.

"Jag älskade Ronaldo, men efter att sett det här hatar jag honom", skriver en användare.

"Du är på fel sida av historien. Du lurar oss. De förtryckta barnen i Gaza och Palestina kommer aldrig att förlåta dig för att du har sålt din själ till Israels apartheid. Du är en skam", skriver en annan användare.

"Du har gjort så många av dina supportrar i arabländer och hela världen arga med det här", skriver en tredje.

 

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde, sportälskare?

Följ SportExpressen på Facebook och Twitter – för en ännu större tillgång till de senaste och viktigaste nyheterna från sportvärlden.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida