Foto: Viasat
 Foto: Viasat
Foto: Viasat
 Foto: Viasat

Fansen bombarderar planen med bollar

Publicerad

Borussia Dortmunds fans protesterade mot höga biljettpriser under tisdagens cupmatch mot Stuttgart.

Först genom att inte närvara på läktarna under de inledande 20 minuterna.

Och sedan genom att bombardera planen med tennisbollar.

Höjda biljettpriser för att se fotboll live är ett hett ämne just nu. I Premier Leaguematchen mot Sunderland lämnade minst 10 000 Liverpoolsupportrar arenan när en kvart återstod för att visa sitt missnöje. Det blev startskottet för en het debatt i England som kan leda till att fans i hela ligan kan komma att bojkotta matcher för att vädra sitt missnöje.

Samma sak sker för närvarande i Tyskland. Borussia Dortmunds supportrar är upprörda över att biljettpriserna är för höga och gick inför tisdagens cupmatch borta mot Stuttgart ut med att de ämnade att protestera genom att inte vara på plats under de första 20 minuterna.

"Ett tennisbollstifo"

Supportrarna höll sitt ord och under matchinledningen syntes endast en protestbanderoll där supportrarna skulle ha stått.

Men de nöjde sig inte med den markeringen. När de väl var tillbaka på plan så protesterade dem på ett betydligt med aktivt sätt.

Under ett anfall från Stuttgart så fullkomligen haglade det in tennisbollar på planen från Dortmundsupportrarna. Bollarna studsade upp och ner över det ena hörnet på planen och domaren fick tillfälligt pausa matchen.

– Ett tennisbollstifo, det är en speciell företeelse. Det var väl inte så smart av bortaklacken, säger Viasats kommentator Robert Tennisberg.

Spelarna fick sedan agera vaktmästare och städa undan alla bollar som låg och skräpade i det ena planhörnet.

Dortmundpolarna har gjort mål

Dortmund vann matchen med 3-1 efter mål från Marco Reus, Pierre-Emerick Aubameyang och Henrich Mchtarjan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida