Olof Lundh, Per Skoglund och Hanna Marklund i TV4:s studio unde fotbolls-VM i Kanada. Foto: TV4.Olof Lundh, Per Skoglund och Hanna Marklund i TV4:s studio unde fotbolls-VM i Kanada. Foto: TV4.
Olof Lundh, Per Skoglund och Hanna Marklund i TV4:s studio unde fotbolls-VM i Kanada. Foto: TV4.
Foto: CARMEN JASPERSEN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNFoto: CARMEN JASPERSEN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
 Foto: CARMEN JASPERSEN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Bekräftat: TV4 straffas för bilderna i studion

Publicerad

TV4 försökte skapa engagemang hos tittarna på sociala medier.

Nu straffas de för initiativet under fotbolls-VM 2015.

I dag beslutades det i Förvaltningsrätten att TV4 ska betala 100 000 kronor för tv-bilderna, skriver nyhetsbyrån Siren.

Det svenska fotbollslandslaget hade ingen lyckad VM-turnering för två somrar sen och åkte på respass redan i åttondelsfinalen.

Detta mot mardrömsmotståndet Tyskland.

TV4 sände turneringen, som spelades i Kanada, och försökte få sina tittare att engagera sig på sociala medier. Det genom att uppmana dem att gå in på det sociala nätverket Twitter för att ventilera sina åsikter under turneringen.

Domen: TV4 tvingas betala böter

Lite för ofta, tyckte Granskningsnämnden,, som anmälde TV4 för att ha gjort reklam för företaget.

Under tisdagen stod det klart att förvaltningsrätten väljer att gå på Granskningsnämnden  linje och dömer TV4 till böter på 100 000 kronor, skriver nyhetsbyrån Siren.

I domen kommer förvaltningsrätten med exempel där TV4 vid fem tillfällen visat upp Twitters logotyp under en minut för sina tv-tittare: "Majoriteten av exponeringarna syftar till att uppmana TV4:s tittare att använda Twitter”.

TV4 har rätt att överklaga domen.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag