Foto: Henrik Isaksson/Ibl/Aop
 Foto: Henrik Isaksson/Ibl/Aop

Derbyt gynnar DIF ekonomisk: "Bra"

Publicerad

Derbyt mot Hammarby på söndag blir en ekonomisk jackpot för Djurgården.

Klubben får in omkring två miljoner i extraintäkter i och med klubben står som hemmalag.

- Jämför man med 2015 är det bra att vi får den här matchen, säger vd:n Henrik Berggren.

Derbyt mellan Djurgården och Hammarby på söndag avgör de båda Stockholmslagens vidare öden i Svenska cupen.

För Djurgårdens del krävs det vinst samtidigt som Ljungskile och Syrianska spelar oavgjort.

Då är klubben garanterat vidare.

För Hammarby räcker det med oavgjort om Syrianska inte vinner mot LSK.

Grupp 6 är hyperjämn inför helgens avslutande omgång och tre lag kan alltså nå kvartsfinal.

För Djurgården, som förlorade mot Syrianska senast och får klara sig utan bland annat Kevin Walker, Mathias Ranégie och Haris Radetinac, är matchen redan en ekonomisk jackpot.

Eftersom laget står som hemmalag går alla publikintäkter från matchen till klubben.

Storpublik väntas och ett fullsatt Tele2 brukar vanligtvis ge klubben en intäkt på mellan fyra och fem miljoner kronor.

"Det är självklart bra"

Nu är biljetterna något billigare till cupderbyt jämfört med ett allsvenskt derbyt. Det tillkommer också utlägg för säkerhet och så vidare.

Men DIF kan räkna på ett tillskott i klubbkassan på omkring två miljoner kronor, enligt uppgifter till SportExpressen.

- Det är så klart väldigt bra för oss att vi har hemmamatch i derbyt. Men det handlar om ju om tabellplaceringen. Vi har ju självklart budgeterat med derbyt.

- Men jämfört med 2015 är det självklart bra att vi får den här matchen, säger Berggren.

Hur ser du annars på draget kring Djurgården publikmässigt?

- Vi hade ett publiksnitt på 15 500 ifjol och det vill vi så klart förbättra. Jag tycker det är ett bra drag kring Djurgården. Förlusten senast var olycklig men vi har inte alls gett upp cupen.

- Vi har goda möjligheter att gå vidare.

Mittbacken Marcus Hansson är också osäker på spel på grund av en hjärnskakning,

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida