AIK:s besked – ändrar om nya matchtröjan

Publicerad

AIK och Åbro går in i sitt sista samarbetsår.

Med anledning av det väljer öltillverkaren att upplåta sin sponsorplats åt hjärt- och lungfonden till minne av den förra AIK-målvakten Ivan Turina.

– Jag kommer bära tröjan med stolthet, säger Stefan Ishizaki

AIK kallade i dag till presskonferens för att meddela "historisk förändring".

Väl där avslöjade det först att den kommande säsongen blir Åbros sista som AIK:s sponsor.

Därefter väljer de att gå skilda vägar.

Men inför den sista säsongen så väljer öltillverkaren att lämna plats på tröjan - och lät därför AIK välja vilka platsen skulle upplåtas till.

– Det handlar i botten om den fina relationen mellan Åbro och AIK och flera saker som på olika sätt satt djupa spår i vår relation, säger klubbens Vd Mikael Ahlerup.

"Idén är historiskt bra"

Med bakgrund av Ivan Turinas tragiska bortgång i maj 2013 väljer 08-klubben att bära matchtröjan med hjärt- och lungfonden på bröstet.

– Eftersom Åbro vill upplåta tröjan till AIK så vill de att AIK ska göra bra saker med tröjan. Då kom vi raskt fram till att det ska handla om hjärt- och lungfonden, fortsätter han.

Ahlerup säger att det här är inget som man kommit fram till tillsammans med Ivan Turinas familj.

– Det är det inte i det här samarbetet. Valet av hjärt- och lungfonden kommer sig i det som hände Ivan. För oss känns det väldigt naturligt, säger Ahlerup.

– Jag tycker idén är historiskt bra.

"Bära den med stolthet"

Stefan Ishizaki drar liknelsen till Barcelonas val att spela med Unicef-loggan på sina tröjor.

– Det är svårt att finna ord. De flesta av oss känner någon i ens närhet som drabbats av problem. Vi pratar om "snyggast matchtröjor i världen" - jag vet inte hur många det är som pratar om att Barcelona har Unicef på sina tröjor. Det känns väldigt fint att vi i AIK kan göra något liknande, säger AIK-stjärnan.

– Jag kommer bära tröjan med stolthet.

Det har varit positiva reaktioner från supporterhåll att man hedrar Ivan Turina på ett fint sätt. Vad känner du kring den biten?

– Jag kände inte Ivan personligen. Jag tog det väldigt hårt. Det var framför allt en familjefar som gick bort, och en fotbollsspelare. Många kan sätta sig in i den situationen. Att någon plötsligt går bort. Det är vackert att vi är med och uppmärksammar det. Det är otroligt fint gjort av AIK och Hjärt- och lungfonden.

Ivan Turina avled den 2 maj 2013 efter att hans hjärta stannat.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag