20 000 uppmaningar hjälpte inte i derbyt

Publicerad
Uppdaterad
Inför Skånederbyt mot Helsingborg delade MFF Support ut 20 000 lappar där publiken uppmanades att sköta sig.
Ändå slutade derbyt på Swedbank Stadion i en jätteskandal.
- En djup jävla suck. Det är det mest pinsamma sättet vi någonsin har förlorat på, säger MFF Supports ordförande Ola Solér till FotbollsExpressen.se.
Uppmaningen till fansen före matchen.
MFF Support har under många år jobbat för en positiv supporterkultur.
Men på tisdagskvällen förstördes mycket av det som man byggt upp.
Knallskott kastades in mot planen och målvakten Pär Hansson attackerades av en supporter.
– Fruktansvärt tragiskt. Djup jävla suck, det är det mest pinsamma sättet vi någonsin har förlorat mot Helsingborg på, säger MFF Supports ordförande Ola Solér till FotbollsExpressen.se.

Extra tungt

Inför matchen delade supportergruppen ut 20 000 lappar på Swedbank Stadion med en uppförandekod.
Den första punkten konstaterade att det inte är okej att kasta in saker på planen.
– Det känns extra tungt. Vi har suttit och snackat med olika supportergrupper inför matchen och så händer det här. Folk måste fatta att ett sånt här beteende inte är okej, säger Ola Solér.
Trots manifestationen tvingades ännu en allsvensk match att avbrytas.
– Det finns ett gäng som vi har jäkligt svårt att nå. De är höga på än det ena, än det andra. Det står en speedad människa framför en och kastar in saker, vad fan ska man göra, säger han.

En fristad

Ola Solér och MFF Support har nu föreslagit så kallade ungdomsgårdar kopplade till klubben. Något som varit framgångsrikt i Tyskland.
– Det är ungdomsgårdar med socialsekreterare som är utbildade att bemöta ungdomar i supportergrupper. Det är våldsamma ungdomar som man då kan fånga upp i en tidig ålder. Fotbollen är ju en fristad utan föräldrar och då behöver vi vuxna som kan vara där, säger Ola Solér.
– Men det kostar pengar och då behöver vi hjälp ekonomiskt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag