AIK mot Malmö i allsvenskan. Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅNAIK mot Malmö i allsvenskan. Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅN
AIK mot Malmö i allsvenskan. Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅN
HV71 firar SM-guldet. Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅNHV71 firar SM-guldet. Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
HV71 firar SM-guldet. Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN

Tvingas be om ursäkt: "Det ska inte hända"

Publicerad

Någon hackade sig in på C Mores Twitterkonto och spred falska budskap i tv-koncernens namn.

Nu tar man avstånd från "sina" tweets.

– Det ska inte kunna hända, säger Johan Gustafsson, kommunikationschef på C More.

Det var sent under onsdagskvällen som C More Sport lade ut en teaser på sitt Twitterkonto.

"Klockan 23.30 släpper vi en nyhet!".

En kvart senare skrevs det att man snart ska kunna skaffa ett C More-abonnemang, där man kan se samtliga matcher med sitt favoritlag för 99 kronor i månaden, utan bindningstid.

Ett meddelande som togs bort. Därefter kom det dock en ny tweet som talade om att meddelandena "av någon konstig anledning" tagits bort av Twitter, men att erbjudandet stod fast. Det var dock inte sant.

"Någon utifrån har tagit sig in"

Det var nämligen inte C More själva som hade twittrat ut erbjudandet, utan någon som hackat sig in på tv-koncernens konto.

– Det är uppenbart att det är någon utifrån som har tagit sig in på vårt konto för att skriva de här sakerna, säger C Mores kommunikationschef Johan Gustafssson och tillägger:

– Vi har bytt lösenord och kommer se över våra rutiner. Det här ska inte kunna hända.

C More, som har tv-rättigheterna till såväl SHL som allsvenskan i fotboll, har också gått ut med en offentlig förklaring till nattens händelser:
"Under natten fick en obehörig kontroll över vårt konto. Vi står inte bakom dessa tweets och beklagar det inträffade djupt", skriver de på Twitter.

 

https://twitter.com/cmoresport/status/882848297312026624
Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


tx2

 

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag