Skiss på den tilltänkta dräkten som nu har fått nej av Statsheraldikern.Skiss på den tilltänkta dräkten som nu har fått nej av Statsheraldikern.
Skiss på den tilltänkta dräkten som nu har fått nej av Statsheraldikern.
Svenska alpinstjärnan Maria Pietilä Holmner. Foto: Daniel Stiller / BILDBYRÅNSvenska alpinstjärnan Maria Pietilä Holmner. Foto: Daniel Stiller / BILDBYRÅN
Svenska alpinstjärnan Maria Pietilä Holmner. Foto: Daniel Stiller / BILDBYRÅN

Stoppas från att ha Tre Kronor på dräkten

Publicerad

Alpina landslagets nya klädsponsor Helly Hansen ville smycka skiddräkten med symbolen Tre Kronor.

Men fick nej av Statsheraldikern.

– När ett kommersiellt bolag vill sälja tröjor med Lilla riksvapnet så förordas tillstånd, säger biträdande statsheraldiker Carl Michael Raab till Dagens Media.

Tidigare under hösten kom nyheten att det svenska alpina landslaget byter klädsponsor, från Goldwin till det norska företaget Helly Hansen.

På måndagen berättade nyhetsbyrån Siren att Helly Hansen velat använda det så kallade Lilla riksvapnet – mer känt som Tre Kronor – på dräkten. Man har därför ansökt om detta till Patent- och registreringsverket.

Men de svenska statsvapnen är skyddade enligt lag, och får inte användas fritt för kommersiella ändamål. Och när ärendet kom till Statsheraldikern bord blev svaret till Helly Hansen nej.

"Inte godtagbara skäl"

Statsheraldikern – arbetar på Riksarkivet och ansvarar för officiella heraldiska vapen och symboler – skriver i sitt beslut:

"En vedertagen praxis, i användning av Lilla riksvapnet, är att de idrottslandslag som representerar Sverige kan använda statsemblemet med syftet att då kommunicera lagets nationella tillhörighet.

I detta ärende är den tänkta användningen av Lilla riksvapnet av annan - kommersiell - karaktär och avsikten är att statsemblemet ska användas i marknadsföring av skiddräkter samt att dräkterna ska säljas till allmänheten.

Enligt Riksarkivets uppfattning finns det inte i ansökan några godtagbara skäl som talar för ett avsteg från huvudregeln i lagstiftningen. Riksarkivet förordar därför att tillstånd inte lämnas till den sökanden avseende användning av Lilla riksvapnet för kommersiellt bruk."

Om Helly Hansen hade tillverkat dräkten enbart för landslagets officiella tävlingar skulle man alltså ha kunnat använda Tre Kronor. Men eftersom planen var att sälja kläderna till allmänheten blev det nej.

– Vår uppgift är att strikt följa lagstiftningen, men vi har också förståelse för näringslivet. Därför ska alla aktörer behandlas lika, säger biträdande statsheraldiker Carl Michael Raab till Dagens Media.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag