Foto: CLAUDIO ONORATI / EPA / TTFoto: CLAUDIO ONORATI / EPA / TT
 Foto: CLAUDIO ONORATI / EPA / TT
Foto: JEFF MCINTOSHFoto: JEFF MCINTOSH
 Foto: JEFF MCINTOSH

Aksel Lund Svindals klipp på börsen

Publicerad

Aksel Lund Svindal har varit skadad, men ekonomiskt går det ingen nöd på norrmannen. 

Enligt norska Dagens Näringsliv har han gjort ett jätteklipp på börsen. 

Pengar han nu investerar i att starta ett klädmärke, "Greater than A". 

Under sin karriär har den norska alpina skidstjärnan Aksel Lund Svindal investerat pengar i aktier. Och nu ger det rejäl avkastning. Norska Dagens Näringsliv rapporterar att Svindal äger aktier till ett värde av 55 miljoner kronor. I tillägg har han tagit ut en vinst på närmare 50 miljoner kronor från Bank Norwegian, där han fortsatt äger en betydande andel aktier.

Nu väljer Svindal att inverstera några av alla sina miljoner i kläder. Svindal har startat klädmärket "Greater than A", som kommer med sin första kollektion år 2018. 

– När man får den här typen av avkastning, då kan du tillåta dig att ta fler risker på annat håll, säger Svindal till tidningen. 

Därför heter klädesmärket "Greater than A"

Det speciella med kläderna som Svindal ska vara med och tillverka är att de ska vara 100 % nedbrytbara, och är då alltså väldigt miljövänliga. 

– Ska vi skapa något så ska det vara så bra att det står starkt på egna ben, utan att jag sätter mitt namn på det. Det måste vara något mer meningsfyllt än att bara sälja saker. 

Och det är därifrån namnet "Greater than A" kommer i från. Det är nämligen inte en pik från Svindal till Zlatan Ibrahimovic klädmärke "A-Z". 

– Namnet "Greater than A" anspelar på märkets filosofi, att inget är större än naturen. Allt vi producerar , köper och använder påverkar det klot som vi bor på. Naturen är något mer avancerat än vad människor har kunnat skapa. Vi vill bevisa att det går att skapa moderiktiga kläder utan att skada naturen. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag