AnnonsInnehåll från Postnord
Foto: / RASMUS FORSGREN
 Foto: / RASMUS FORSGREN

Snart handlar kylskåpet själv

Publicerad

En hockeyrink i butiken, en spegel som ger modetips och kylskåp som köper mjölken själv. Detta finns redan. Carin Blom, e-handelsexpert på Postnord, har spanat på framtidens shoppingtrender.

Digitaliseringen har öppnat porten till en helt ny värld. Plötsligt kan vi shoppa var vi än befinner oss, dygnet runt, via mobiler och laptops. Dessutom ger e-handeln oss tillgång till en global marknad, där Kina seglat upp som svenskarnas favoritland enligt senaste e-barometern från Postnord.

– Vårt shoppingbeteende har förändrats mycket de senaste åren, men i grunden är vi inte så annorlunda jämfört med en person som för 50 eller 100 år sedan köpte en ny hatt och genast gick ut för att visa upp den. Skillnaden är att vi i dag poserar med hatten i sociala medier, säger Carin Blom, e-handelsexpert på Postnord.


Läs mer: Så shoppar svenskarna

 

De senaste 10 åren har e-handeln i Sverige ökat med hela 306 procent. 2006 nätshoppade svenskarna för 14,3 miljarder kronor och förra året var den siffran runt 58 miljarder, enligt Postnords e-barometer. Inför 2017 förutspår analysföretaget Gartner att shopping via mobilen kommer att öka med hela 50 procent. Men Carin Blom tror inte att vi kommer att överge den vanliga butiken.

– Butiken kommer antagligen se annorlunda ut, men vi har fortfarande behov av att umgås med våra vänner, inspireras och möta människor eller få tips och råd i individuella möten, och det är fysiska butiker bättre på. Amerikanska trendgurun Marian Salzman går så långt som att hon pratar om en distinkt skillnad mellan att "handla" och att "shoppa".

 

Att handla är enligt henne att utbyta pengar mot en vara, som att köpa diskmedel eller toapapper. Att shoppa är däremot att umgås, bli inspirerad och få underhållning:

– Förändringen börjar redan komma – där upplevelsen nått butikerna. Ta den digitala spegeln i Charlotte Tillburys butik i London. Den använder augmentet reality-teknik och ger själv kunden förslag på produkter och looks. Eller Bauer som har en isrink mitt i butiken där du kan testa hockeyutrustningen på plats, säger hon.

 

Läs mer: Bekvämare shopping med Postnords app.

 

I framtiden kan till och med prylarna handlar åt oss. "Internet of things" är ett begrepp för hushållsapparater och andra produkter som förses med inbyggda sensorer och datorer. Det görs redan försök med uppkopplade kylskåp som vet när mjölken är slut.
– Kylskåpet skickar ett sms till dig om att det är dags att köpa mjölk, och det enda du behöver göra är att bekräfta. Sedan levererar butiken varan ända hem till ditt kylskåp, något som sker på prov på flera ställen redan i dag, säger Carin Blom.

 

4 nya smarta leveranser:


1.Flygande paket I Storbritannien har e-handelsjätten Amazon testat drönarleveranser med målet att kunna leverera ett paket inom 30 minuter till hem runt om i världen. Kedjan 7-Eleven har gjort liknande test i USA där den genomsnittliga tiden mellan beställning och leverans var 10 minuter.

 

2. Förarlösa tåg Obemannade frakttåg är på gång i Holland. Testet utförs av företaget DB Cargo och tågen kommer att rulla mellan Rotterdam och tyska gränsen under 2017.

 

3. Din egen favoritförare I Indonesien upptäckte leverantören Deliveree att företagskunder efterfrågade samma förare för sina leveranser. Därför kan nu kunder i Jakarta välja en favoritförare, allt för den personliga servicens skull.

 

4. Från nätet in i kylskåpet Postnord har tillsammans med Ica och låsföretaget Glue testat så kallade In-Fridge-leveranser. Det går till så att kunden beställer mat på ica.se, chauffören som levererar matkassen låser upp dörren med en digital nyckel och plockar in varorna direkt i kylskåpet.

Till Expressens startsida