ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Reagan National Airport ligger mellan två områden med flygförbud. Piloterna får inte göra minst felgir. Foto: Doug Mills
Reagan National Airport ligger mellan två områden med flygförbud. Piloterna får inte göra minst felgir. Foto: Doug Mills

Skräckens flygplatser

ANNONS:

Hur flygrädd är du?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
Annons:

Hur flygrädd är du?

Alla som flugit vet att en del flygplatser har landningsbanor som är lite läskigare än andra. Nu listar tidningen Travel Leiseure världens tio otäckaste landningsbanor.

1: Paro Airport, Bhutan.

Varför den är läskig: Flygplatsen ligger inklämd i en liten dal mitt bland Himalayas bergstoppar. Endast specialutbildade piloter har tillstånd att landa där, och landningsmanövern är komplicerad.

2: Princess Juliana Airport, St. Maarten.

Varför den är läskig: Den korta landningsbanan, 2179 meter, är perfekt för mindre plan. Men eftersom flygplatsen är en av Karibiens största tillåts även större plan som t.ex Boeing 747 och Airbus A30 att landa där. För att klara det måste de flyga in extremt lågt över stranden och planen snuddar nästan vid stängslen runt flygplatsen när de flyger in.

3: Reagan National Airport, Washington, USA.

Varför den är läskig: Flygplatsen ligger mellan två områden med flygförbud. För att hamna rätt måste piloterna följa Potomacfloden och de får inte göra minsta felgir. Vid start måste piloterna stiga brant och göra en skarp vänstergir för att undvika att flyga in på Pentagons område.

4: Gibraltar Airport, Gibraltar.

Varför den är läskig: Flygplatsen ligger mitt emellan medelhavet och Algecirasbukten. Dessutom är landningsbanan bara 2000 meter lång. För att lyckas med landningen måste piloten använda milimeterprecision och dessutom slå på bromsarna med full kraft direkt vid landning.

5:Matekane Air Strip, Lesotho, Afrika.

Varför den är läskig: Flygplatsen ligger på en klippavsats 2301 meter över havet. Då landningsbanan är extremt kort, 609 meter, hinner flygplanet inte bli luftburet innan det lämnar startbanan. I stället sjunker planet nedåt bland de omgivande klipporna innan det får luft under vingarna.

6: Barra Airport, Skottland.

Varför den är läskig: Den pyttelilla flygplatsen är belägen i strandkanten. Tidvattnet avgör om det överhuvudtaget är möjligt att landa.

7: Toncontín Airport, Tegucigalpa, Honduras.

Varför den är läskig: Flygplatsen är belägen i oländig bergsterräng och i landningsfasen måste piloten göra en 45 graders sväng åt vänster för att kunna landa.

8: John F Kennedy Airport, New York, USA.

Varför den är läskig: Den täta trafiken till de närbelägna flygplatserna La Guardia och Newark gör att piloterna ofta tvingas cirkulera länge innan de kan landa.

9: Madeira Airport, Funchal, Madeira.

Varför den är läskig: Flygplatsen ligger mellan bergen och Atlanten, vilket gör att alla piloter som ska landa här måste utbildas speciellt. Särskilt tufft är det att landa på landningsbana 5. Piloten måste först flyga rakt mot klipporna för att sedan i sista sekund gira åt höger.

10: Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Nederländska Antillerna

Varför den är läskig: Flygplasten ligger på en halvö där förrädiska vindar ofta gör landningen svår. Den korta landningsbanan gör att det inte finns någon felmarginal för piloten.
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: