ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Slåss om resenärerna. Norwegians koncernchef Björn Kjos anländer till Gardermoen, Oslo. "Vi ska gå med vinst direkt", säger han om lågprisjättens nya destinationer New York och Bangkok. Foto: Thomas Haugersveen/Dagbladet
Slåss om resenärerna. Norwegians koncernchef Björn Kjos anländer till Gardermoen, Oslo. "Vi ska gå med vinst direkt", säger han om lågprisjättens nya destinationer New York och Bangkok. Foto: Thomas Haugersveen/Dagbladet

Mitt i SAS kris släpper Norwegian långflyg

ANNONS:
­Norwegians priskrig

Stockholm-New York: 1 199 kr inkl skatt

New York-Stockholm: 964 kr inkl skatt

Stockholm-Bangkok: 1 699 kr inkl skatt

Bangkok-Stockholm: 1 705 kr inkl skatt

Tre direktavgångar per vecka till båda destinationerna från Arlanda.

Norwegian tar extra betalt för extra väskor utöver handbagaget eller om man exempelvis vill reservera en speciell sittplats, även om man lovar att inte dela på familjer som reser ihop.

Visa merVisa mindre

SAS värsta mardröm är ett faktum - förhandlingarna med långivarna krånglar samtidigt som lågprisbolaget ­Norwegian startar biljettförsäljningen på direktlinjerna till ­­Bangkok och New York från Stockholm.

Lågpriserna gjorde att utmanarens hemsida kraschade under det stora kundtrycket.

- Vi ska gå med vinst direkt, säger Norwegians koncernchef Björn Kjos och snart fortsätter han lågpriskriget med nya destinationer.

En enkel flygbiljett till New York för 1 200 kronor inklusive skatt och till Bangkok för 1 699 ­kronor - är det möjligt? SAS-utmanaren Norwegian, som redan går med vinst, svarar ett rungande ja.

Norrmännen lyfter fram de klimatsmarta och splitter nya lyxplanen Boeing 787 Dream­liner som förklaring. De drar mindre bränsle och det är av­görande när andra flygbolag plågas av högre bränsle­priser.

Har sin bas i Bangkok

En annan del av förklaringen är att Norwegian lägger sin bas för långflygningar i Bangkok. Flygbesättningarna ­kommer att vara internationella men de är anställda på thailändska villkor - en drömsituation för en arbetsgivare jämfört med SAS som måste förhandla med otaliga fackföreningar i Sverige, Norge och Danmark.

Till skillnad från SAS, som i går tvingades ställa in sin ­bokslutspresentation på grund av de struliga förhandlingarna med långivarna som pressar krisbolaget, går Norwegian med vinst. Hittills i år har Norwegian gjort en vinst på 855 miljoner kronor före skatt under årets första nio månader och förra året blev vinsten en halv miljard.

Inga lockpriser

Norwegian är nu tydligt med att kalkylen bygger på att det blir vinst direkt. Det handlar inte heller om några lock­priser under lanseringen av de nya ­linjerna - det här är "normala lågpriser" och koncernchef Björn Kjos tryckte i går extra på att det ska finnas många lågprisplatser på flygen.

- Vi ska lära folk att det går att flyga billigt, konstaterade han.

Starten på priskriget slutade med bokningskaos. Norwegians hemsida kraschade innan Expressen, Aftonbladet eller någon av de andra stora nyhetssajterna hunnit släppa nyheten. Senare var trycket så hårt på bokningarna att Norwegian tvingades starta om bokningssajten. Mest populärt var resorna till New York, men även till Bangkok började biljetterna ta slut.

Under nästa år får ­Norwegian tre av åtta Dreamlinerplan. Resten av planen, som ska användas på långflygningarna, kommer under 2014 och 2015 och det öppnar för fler destinationer och avreseorter.

Flyg direkt till Hawaii

Nästa steg för Norwegian blir direktflyg från Köpenhamn till Bangkok och New York samt ­lansera fler destinationer i Asien och Amerika. Dream­linerplanens räckvidd gör att det går att flyga direkt både till Hawaii och ­Sydafrika - även om det inte är destinationer som kommer vara aktuella i ett första skede.

I stället kommer ­Norwegian satsa på att etablera Stockholm som "gateway to Asia", enligt Kjos.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MITT EXPRESSEN - FÖR INLOGGADE
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: