ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Hur skulle en konkurs av SAS påverka dig?
Anna Johansson, 42 år, handläggare, Boden:
- Jag flyger med SAS i dag, men annars skulle det inte påverka mig något särskilt. Samtidigt känns det väldigt tråkigt om flygbolaget försvinner. SAS är ett genuint företag som jag har förtroende för. Foto: Mikael Sjöberg
Hur skulle en konkurs av SAS påverka dig? Anna Johansson, 42 år, handläggare, Boden: - Jag flyger med SAS i dag, men annars skulle det inte påverka mig något särskilt. Samtidigt känns det väldigt tråkigt om flygbolaget försvinner. SAS är ett genuint företag som jag har förtroende för. Foto: Mikael Sjöberg

Flygen kan bli dyrare om SAS går i konkurs

ANNONS:

Vågar du köpa flygbiljett med SAS?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
Annons:

Vågar du köpa flygbiljett med SAS?

SAS riskerar konkurs på grund av hotet från lågpris­flyget.

Men räkna inte med billigare biljetter i framtiden om flygjätten går omkull.

- Jag tror snarare tvärtom, att biljettpriset blir lite högre, säger Hans Eric Jacobsen, flyganalytiker på Swedbank.

Det pågår just nu desperata förhandlingar mellan SAS och de olika fackförbund som företräder personalen i de tre skandinaviska länderna.

Målet är att rädda flygbolaget.

Men om de inte når en överenskommelse innan söndag tyder mycket på att flygjätten går i konkurs.

Konkurrensen för stor

Det får även stora konsekvenser för resenärerna.

- Jag skulle inte köpa någon flygbiljett med SAS i nuläget, inte innan man vet om facket säger ja eller nej till SAS bud, säger Jan Ohlsson, flygexpert som arbetat flera år på SAS och nu jobbar som chefredaktör på tidningen Travel Report.

En av orsakerna till att SAS står på randen till konkurs är att konkurrensen från lågprisflyget blivit för stor.

Det är dock osannolikt att en eventuell SAS-krasch skulle leda till priskrig bland överlevarna menar experter på området.

- Nej, det tror jag inte. Det kräver ytterligare konkurrens. Priserna är redan pressade, det kan möjligen vara någon enstaka linje där någon konkurrent går in och sänker priserna, säger flygexpert Richard Björnelid.

- Det är när någon ny aggressiv spelare kommer in som man sänker - men man sänker ju inte priserna självmant.

Hans Eric Jacobsen, flyg­analytiker på Swedbank i Norge, är inne på samma linje:

- Sista halvåret har vi sett en viss prisökning och vi förväntar oss att det fortsätter, säger han.

Inför inga extraavgifter

Om SAS klarar krisen krävs ett stålbad för de anställda med försämrade villkor, bland annat vad gäller lön och arbetstid.

Resenärerna kommer troligen inte märka så stora skillnader däremot. Varken Richard Björnelid eller Hans Eric Jacobsen tror att flygjätten tänker införa extra avgifter för baggage eller börja ta betalt för att gå före i kön och liknande "erbjudanden".

- SAS måste visa sin styrka i service och kundnytta, och då känns det som en tokig väg att börja likna lågprisflyget, säger Richard Björnelid.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
FAKTA

SAS SVERIGE

Omsättning: Redovisas ej separat för Sverige.

Personal: 4 086.

Antal flygplan i trafik: 187.

Flyglinjer inrikes: 12.

Arlanda-Göteborg: 770 kronor.

Arlanda- Kalmar: 1 589 kronor.

Arlanda-Kiruna: 1 149 kronor.

Arlanda-Luleå: 749 kronor.

Arlanda-Malmö: 1 098 kronor.

Arlanda-Ronneby/Karlskrona: 999 kronor.

Arlanda-Skellefteå: 799 kronor.

Arlanda-Sundsvall/Härnösand: 1 589 kronor.

Arlanda-Umeå: 749 kronor.

Arlanda-Visby (säsongstrafik, ingen avgång det aktuella datumet)

Arlanda-Åre/Östersund: 1 889 kronor.

Arlanda-Ängelholm/Helsingborg: 1 098 kronor.

FLYGLINJEN JÖNKÖPING/KRISTIANSTAD

Omsättning: 21 miljoner kronor.

Personal: 16.

Antal flygplan i trafik: 5.

Flyglinjer inrikes: 5.

Arlanda-Jönköping: 699 kronor.

Bromma-Jönköping: 699 kronor.

Arlanda-Kristianstad (ingen avgång aktuell dag)

Jönköping-Visby (säsongslinje)

Västerås-Visby (säsongslinje)

Flyglinjen är två separata bolag; Jönköping resp. Kristianstad, som dock går under samma varumärke. Flyglinjen Kristianstad ­startade 2012 och har ännu inte redovisat någon omsättning.

AVIES SVERIGE

Omsättning: 7,3 miljoner kronor.

Personal: 2 samt ytterligare 13 personer som är anställda av moderbolaget i Estland.

Antal flygplan i trafik: 3.

Flyglinjer inrikes: 3.

Pajala- Luleå: 345 kronor.

Sveg-Mora-Arlanda: 726 kronor.

Torsby-Hagfors-Stockholm/Arlanda: 725 kronor.

NEXTJET

Omsättning: 450 miljoner kronor.

Personal: 243.

Antal flygplan i trafik: 20.

Flyglinjer inrikes: 9.

Arlanda-Vilhelmina: 1 565 kronor.

Arlanda-Hemavan: 1 671 kronor.

Arlanda-Gällivare: 1 671 kronor.

Arlanda-Arvidsjaur: 1 565 kronor.

Arlanda-Lycksele: 1 309 kronor.

Arlanda-Kramfors: 1 671 kronor.

Arlanda-Visby: 940 kronor.

Arlanda-Växjö: 1 448 kronor.

Arlanda-Halmstad: 706 kronor.

DIREKTFLYG

Omsättning: 117 miljoner kronor.

Personal: 85.

Antal flygplan i trafik: 9.

Flyglinjer inrikes: 9.

Örebro-Malmö: 2 000 kronor.

Östersund-Umeå: 2 596 kronor.

Umeå- Luleå: 1 996 kronor.

Sundsvall-Luleå: 3 257 kronor.

Sundsvall-Göteborg: 2 600 kronor.

Borlänge-Göteborg: 2 000 kronor.

Borlänge-Karlstad: 595 kronor.

Borlänge-Malmö: 2 000 kronor.

Arlanda- Oskarshamn: 2248 kronor.

HÖGA KUSTEN FLYG

Omsättning: 111 miljoner kronor.

Personal: 26.

Antal flygplan i trafik: 3.

Flyglinjer inrikes: 2.

Arlanda-Örnsköldsvik: 1 825 kronor.

Arlanda-Jönköping: 1 695 kronor.

SVERIGEFLYG

Omsättning: 646 miljoner kronor.

Personal: 138.

Antal flygplan i trafik: 10.

Flyglinjer inrikes: 15.

Bromma-Sundsvall: 1 946 kronor.

Bromma-Kalmar: 1 276 kronor.

Bromma-Visby: 346 kronor.

Arlanda-Visby: 946 kronor.

Bromma-Växjö: 1 222 kronor.

Bromma-Ronneby: 1 206 kronor.

Bromma-Ängelholm/Helsingborg: 1 286 kronor.

Bromma-Halmstad: 1 286 kronor.

Visby-Ängelholm: 2 812 kronor.

Visby-Göteborg (ingen avgång aktuell dag)

Visby-Malmö (säsongslinje)

Visby-Sundsvall (säsongslinje)

Halmstad-Mora (säsongslinje)

Ängelholm/Helsingborg-Mora (säsongslinje)

Visby-Skavsta (säsongslinje)

Fotnot: Sverigeflyg består av Gotlandsflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg och Flysmaland.

NORWEGIAN

Omsättning: redovisas ej separat för Sverige.

Personal: 423.

Antal flygplan i trafik: 12.

Flyglinjer inrikes: 5.

Arlanda-Luleå: 598 kronor.

Arlanda-Malmö: 439 kronor.

Arlanda-Göteborg: 539 kronor.

Arlanda-Umeå: 439 kronor.

Arlanda-Visby (säsongstrafik sommartid)

GOLDEN AIR

Omsättning: 488 miljoner kronor.

Personal: cirka 250.

Antal flygplan i trafik: 15.

Flyglinjer inrikes: 1.

Bromma-Trollhättan/Vänersborg: 1 695 kronor.

MALMÖ AVIATION

Omsättning: 1,5 miljarder kronor.

Personal: 377.

Antal flygplan i trafik: 11.

Flyglinjer inrikes: 3.

Bromma-Malmö: 1 269 kronor.

Bromma-Göteborg: 969 kronor.

Bromma-Umeå: 770 kronor.

 

Om priset: Expressen har sökt på en enkelresa för en vuxen kring klockan 07.00 onsdag 28 november, oxh angett det billigaste priset.

 

STOCKHOLM - ÖSTERSUND

"Flyget har ganska bra konkurrensfördel där jämfört med andra transportmedel. Skulle något hända så är det risk att det blir ett litet vakuum men sedan kommer nog andra aktörer. Men hur tätt det blir och vilken typ av flygplan det är osäkert", Lars Ahlm, omvärldsanalytiker på Luftfartsverket.

 

STOCKHOLM - LULEÅ

"Malmö Aviation har tidigare visat int­resse för att gå in här men avstått efter­som det redan finns två ak­törer. Men om SAS försvinner är jag övertygad om att MA går in. Ryanair skulle också kunna vara intresserade", säger Jan Ohlsson, flyg­expert på tidningen Travel Report.

 

STOCKHOLM - UMEÅ

"Linjen är lönsam och Umeå ligger tillräckligt långt bort och är tillräckligt stort för att behöva flyg. Jag tror inte att det kommer att bli något problem", säger Anders Lidman, vd för konsultföretaget Aeropol.

 

STOCKHOLM - SKELLEFTEÅ

"Den här linjen är SAS ensam på, men den är tillräckligt stor för en aktör och är dessutom ganska ekonomisk. Om SAS slås i spillror snabbt uppstår det ett vakuum ett tag, men sedan kommer något nytt bolag ta över", säger Jan Ohlsson, flyg­expert på tidningen Travel Report.

 

STOCKHOLM - SUNDSVALL

"Det är en linje som har ett ganska bra passagerarunderlag, jag skulle tro att det blir någon typ av trafik och att den kommer att finnas kvar. Det är tillräckligt långt för att det ska finnas flygförbindelser", Lars Ahlm, omvärldsanalytiker på Luftfartsverket.

 

STOCKHOLM - KIRUNA

"Det är lite fundersamt hur det går, det är inte så att de kommer att bli utan trafik men det är inte lika lätt som för andra större städer. Det finns också upphandlad trafik, och då betalar staten för det även om jag inte tror att Kiruna kommer att hamna där", säger Anders Lidman, vd för konsultföretaget Aeropol.

 

STOCKHOLM - HALMSTAD

"Här flyger NextJet åt SAS i nuläget. Så skulle SAS försvinna fortsätter de antagligen bara flyga i egen regi i stället, men kanske med mindre plan", säger Jan Ohlsson, flygexpert på tidningen Travel Report.

 

STOCKHOLM - GÖTEBORG

"Det kommer att sugas upp av andra bolag, även om det blir ett litet vakuum. Jag tror att Malmö Aviation och Norwegian kommer att öka trafiken, kanske kommer det någon tredje aktör", säger Anders Lidman, vd för konsultföretaget Aeropol.

 

STOCKHOLM - MALMÖ

"Det här är Malmö Aviations hemmabas, Norwegian finns här och det går dessutom att flyga från Köpenhamn. Så det händer väldigt lite här om SAS ­försvinner", säger Jan Ohlsson, flyg­expert på tidningen Travel Report.

 

STOCKHOLM - VISBY

"Man får välja mellan båt och flyg, det är klart att det kommer att finnas flyg till ­Gotland. Det är frågan om i vilken omfattning och hur stora flygplan", säger Lars Ahlm, omvärlds­analytiker på Luftfartsverket.

 

STOCKHOLM - KRISTIANSTAD

"Där är jag inte riktigt lika säker att det är naturligt att det kommer att finnas trafik. Du har ett antal flygplatser i Skåne och Ronneby, och Kristianstad är en mindre ort med litet passagerarunderlag. Möjligtvis kan du få till en operatör med små flygplan", Lars Ahlm, omvärldsanalytiker på Luftfartsverket.

 

STOCKHOLM - HELSINGBORG/ÄNGELHOLM

"Där flyger redan andra än SAS, det kommer att fortsätta. Man får öka trafiken från Bromma och försöka ta in större plan. Annars kanske någon annan aktör kommer in", säger Anders Lidman, vd för konsultföretaget Aeropol.

Visa merVisa mindre
MEST LÄSTA ARTIKLAR PÅ ALLT OM RESOR
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄST I DAG
ALLT OM RESOR
ANNONS:
Senaste artiklar
ALLT OM RESOR
ANNONS:
RESEGUIDER
ALLT OM RESOR
MAGASINET
ANNONS:
KONTAKTA OSS
ALLT OM RESOR
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: