title: "storepictures (exp)" storepictures@expressen.se email: =?iso-8859-1?q?pearl_=c5kesson_=28exp=29?= pearl.akesson@expressen.se
title: "storepictures (exp)" storepictures@expressen.se email: =?iso-8859-1?q?pearl_=c5kesson_=28exp=29?= pearl.akesson@expressen.se

Tobias vill hjälpa unga och utsatta – har skapat antimobbningsappen "Speak Up!"

Publicerad

Varje år utsätts cirka 60 000 barn och unga för mobbning, enligt organisationen Friends. Tobias Wernius från Stockholm tycker att mer borde göras och har utvecklat en antimobbnings-app med namnet Speak Up! som han hoppas kunna hjälpa unga.

Det var när Tobias Wernius, 38, hade läst om olika skolskjutningar världen över började han fundera. Då många av förövarna använt sig av sociala medier innan de begått sina brott tänkte han att det kanske fanns en möjlighet att skapa en digital plats dit man kan vända sig om man mår dåligt eller vet att någon annan mår dåligt, men inte orkar ta det direkt med sin lärare.
– Skolskjutningar bottnar i utanförskap och mobbning, det är oftast det som är bakgrunden. Så jag tänkte på vad man kan göra i Sverige för att motverka det.

Tobias app gör succé bland skoleleverna. Bild: Martin Andreasson

Tobias beslutade sig för att prata med elever och fråga hur de gick tillväga när de mådde dåligt. Svaret han fick var att många inte vågade prata med varken lärarna eller rektorn – och att det väldigt sällan fanns kuratorer på plats att prata med.

– Många sa att de inte vågade knacka på hos rektorn. Då kom jag på den här appen. De har ju sina telefoner med sig hela tiden, varför inte använda något som de är vana vid?
Enligt Tobias ser unga som är aktiva i sociala medier näthat varje dag.
– Det är ett växande problem speciellt bland ungdomar. I och med att det hela tiden kommer nya sociala medier så man hinner ju knappt med. Efter det som hände i Göteborg för två år sen med Instagram-upploppet gick jag in och kollade. Då fanns det jättemycket hatgrupper. Det finns väldigt mycket som vuxna och lärare inte känner till. Allt kommer ju inte fram.


Tobias tycker att det är viktigt att lyssna på eleverna och göra deras röster hörda och menar att om man inte gör det så blir det omöjligt att göra något i förlängningen. Han tror även att hans app kan göra större skillnad än att anordna temadagar som förekommer på flertalet skolor runt om i landet men menar inte på att appen ska vara lösningen på allt.
– Det här är ett komplement och det är klart viktigt sen att skolorna och de ansvariga gör något åt det som kommer in. Men om de inte vet vad som händer är det ännu svårare att göra något åt det.

Så här ser appen ut på nära håll. Bild: Martin Andreasson

Tobias har fått både ris och ros efter sin idé. En rektor berättade att den absolut inte behövdes då alla kom till hen om de behövde prata. Men när Tobias därefter gick ut till eleverna för att kolla om det stämde så sa de precis tvärtom.
– De vill ju säkert tro att de har koll i många fall men så är det ju inte. Det vet man ju själv från skoltiden att man inte gick till rektorn och sa allt. Det fungerar ju inte så.


Tobias berättar att man som elev väljer om man vill vara sig själv eller anonym, därefter berättar man vad som hänt och var händelsen har ägt rum. Man kan även välja att bifoga en bild om det exempelvis handlar om näthat.
– I vår nästa version har vi byggt upp ett kommunikationsverktyg. Eleverna kan fortfarande vara anonyma men man kan ställa frågor till den personen som tipsat.


Men det är inte bara barn och ungdomar som kan behöva den här typen av hjälpmedel, Tobias menar att det även i arbetslivet skulle behövas en app för att ta tag i mobbning på arbetsplatser runt om i landet.
– Vi kommer att släppa en app mot arbetslivet nästa år.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag