15-åriga dotterns kritik mot affärens skyltdockor: "Mamma, är det inte meningen att flickor ska få äta?"

Publicerad

– Mamma, är det inte meningen att flickor ska få äta?

Det undrar Zoës 15-åriga dotter, som reagerade kraftigt efter att ha sett klädaffären Topshops skyltdockor.

  • Det här är bilden som mamman Zoë Mason fick se efter att hennes dotter hade varit ute och shoppat:


    "Min äldsta dotter och hennes kompis gick på stan efter skolan i går. De gick runt och försökte hitta en födelsesdagspresent till en annan kompis.

    Jag blev rätt förvånad när min dotter kom hem och argt visade mig en bild hon hade tagit med sin telefon, och sa:

    "Kolla mamma! Jag menar, kolla på den! Jag och M kunde knappt tro det när vi såg det. Det är inte förvånande att så många av våra vänner tycker de är tjocka eller bara inte gillar sina kroppar. Ska inte tjejer få vara glada oavsett vilken storlek de har? Ska vi inte kunna äta ens?!

    Jag tycker om mat. Jag tycker om att äta god mat, men SE PÅ DEM. Jag blir så arg! Jag kommer aldrig handla där igen och Topshop behöver få höra hur mina kompisar pratar om sig själva.

    Det är sådana där ställen som får mina vänner att tro att deras kroppar inte är vackra, att de inte får äta den maten de vill ha. Det får mig att vilja skrika!"

    Amen älskling, amen. Vem andra där ute är sugna på att stå och skrika tillsammans med oss?"


    Bilden har fått 1 000 reaktioner på Facebook och 650 delningar.

    "Det här är skinnyshaming. Det finns tjejer där ute som har den här kroppsformen också, vi borde omfamna alla kroppstyper och alla måste kunna älska sig själva. Liten som stor", kommenterar en som heter Helen.


    Hon har rätt i att alla kroppsstorlekar ska få ta plats, problemet är att det sällan händer bland skyltdockor eller i media och reklam.


     "Heja dig tjejen! Hon tillhör den generationen som kommer få till en stor förändring inom modeindustrin. Jag beundrar dig!", kommenterar en annan.



  • Huffington Post har försökt få tag på Topshop, men de vill inte uttala sig. Zoë har heller inte hört något. Men det betyder inte att Zoë och dottern tänker ge sig, utan de kommer fortsätta kritisera och sprida budskapet.

    "Media- och modebranchen behöver ta ansvar för hur de påverkar ungas självbild och kroppsbild", säger de två.

    Vi kan inte göra annat än att hålla med.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag