Tomma affischer visar hur stor mansdominansen är på svenska festivaler

Publicerad

Jämställd Festival har genom att retuschera festivalers affischer visat hur akterna på Sveriges tio största festivaler är mansdominerande.

"Ett effektivt sätt att tydliggöra den skeva könsrepresentationen på festivalscenerna är att ta bort de mansdominerade akterna från festivalernas affischer", står det på hemsidan.

"Precis som de tre senaste åren kommer vi även denna sommar att räkna könsfördelningen på de svenska musikfestivalernas scener", skriver Jämställd Festival på sin hemsida.

Organisationens syfte är att öka representationen av icke-män i samband med musikfestivaler. Nu vill de med simpla medel påtala den ojämställdhet som präglar festivalscenerna.

"Ett effektivt sätt att tydliggöra den skeva könsrepresentationen på festivalscenerna är att ta bort de mansdominerade akterna från festivalernas affischer, och se hur många akter som då finns kvar", skriver organisationen på hemsidan.

Festivaler som Summerburst, Sweden Rock, Emmabodafestivalen och Getaway Rock får en knäpp på näsan av den hårda statistik som Jämställd Festival redogjort för.

Sweden Rock är 96 procent mansdominerande. Getaway Rock hamnar på 95 procent och Summerbursts siffra är 89 procent. De festivaler som domineras av manliga akter ställs också i kontrast mot Urkult, där 31 procent av akterna är mansdominerande.

  • Här har Bråvallas 78 procent mansdominerade akter suddats ut.

    Foto: jamstalldfestival.se


  • Emmaboda: 87 procent mansdominerade akter.

    Foto: jamstalldfestival.se


  • Sweden rock: 96 procent mansdominerade akter.

    Foto: jamstalldfestival.se


  • Getaway rock: 95 procent mansdominerade akter.

    Foto: jamstalldfestival.se


  • Här upptäcker hon att äcklet tar bilder upp under kjolen på henne

    Klicka här för att se videoklippet från övervakningskameran!
  • Glöm inte att följa oss på WhatsApp!

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag