Per Axbom, 43, angriper nu problemet med snoppbilder. Foto: Axbom InnovationPer Axbom, 43, angriper nu problemet med snoppbilder. Foto: Axbom Innovation
Per Axbom, 43, angriper nu problemet med snoppbilder. Foto: Axbom Innovation
Han vill även lyfta en annan viktiga fråga. Foto: Axbom InnovationHan vill även lyfta en annan viktiga fråga. Foto: Axbom Innovation
Han vill även lyfta en annan viktiga fråga. Foto: Axbom Innovation

Per, 43, avslöjar vem som skickar snoppbilder till dig

Publicerad

Fenomenet "dick pics" har diskuterats flitigt under de senaste åren.

Precis som det låter handlar det som att skicka en bild på en snopp – men problemet är att mottagaren inte alltid har bett om det.

Nu har den svenska it-entreprenören Per Axbom, 43, byggt en tjänst som avslöjar var avsändaren bor:

– Jag vaknade i söndags och kunde inte somna om, säger han om processen som ledde till den banbrytande tjänsten.

För ungefär ett år sedan publicerades en undersökning – genomförd av MSI Research  – där man bland annat kom fram till att 13 procent av svenska män har delat med sig av nakenbilder där ansiktet inte syns. Bland kvinnorna blev motsvarande siffra 4 procent.

Per Axbom: "Det tog sex timmar"

Under den senaste tiden har en mörkare sida av fenomenet dick pics diskuterats flitigt: Oönskade snoppbilder. Kritiska röster likställer dessa med sexuella trakasserier – och nu har den svenska it-entreprenören Per Axbom, 43, byggt en tjänst som avslöjar vem avsändaren är:

– Jag har tänkt på det här ganska länge. För egen del är det delvis tack vare Linnea Claesson (handbollsspelare och kolumnist för Aftonbladet, reds. anm) som jag har fått upp ögonen för problemet, säger han.

Per kom på idén för några dagar sedan – och byggde tjänsten på några timmar.Foto: Axbom Innovation

"Koden ligger helt öppen"

Per, som är egenföretagare inom digital användarbarhet och tillgänglighet, berättar nu hur han kom på idén:

– Jag vaknade i söndags morse och kunde inte somna om.

Han fortsätter:

– Det är inte 'rocket science', det är väldigt enkelt. Det tog sex timmar att bygga tjänsten, koden ligger ju helt öppen.

Tjänsten, som kallas för dickpiclocator, låter användaren ladda upp en snoppbild. Genom bildens GPS-koordinater (en typ av data som de flesta mobilbilder innehåller) kan den sedan räkna ut var bilden togs.  Det fungerar alltså inte om man har tagit en skärmdump på en dickpic – det måste vara en originalbild.

På tjänsten manar Per dock till försiktighet:

"Avsändaren behöver nödvändigtvis inte vara den ursprungliga upphovsmannen bakom bilden. Akta er för att dra förhastade slutsatser", skriver han på tjänstens hemsida.

 

LÄS MER: Fick snoppbild av misstag – låtsades vara läkare och lurade killen 

 

Nu kan du ta reda på vem som skickat snoppbilder till dig.Foto: Shutterstock

Vill lyfta problematiken

Per Axbom berättar att datan som finns i en snoppbild även finns i oskyldiga bilder många lägger upp på nätet dagligen – och att människor måste inse att känslig, privat information riskerar att missbrukas, exempelvis i reklamsyfte:

– Tjänster som Snapchat, Instagram och Twitter är inte gratis. Vi betalar med vårt privatliv, säger han, och menar att företagen säljer data som finns i bilderna till andra företag.

Per menar att man egentligen inte behöver använda hans tjänst för att ta reda på GPS-koordinaterna i en bild:

– Om du går in på bildbiblioteket i din Iphone så kan du välja att se detaljer om en bild. Om bilden innehåller GPS-koordinater så kan du se var den är tagen.

Per fortsätter:

– Jag ville lyfta problematiken med oönskade dick pics, men även frågan vad man egentligen lägger upp på nätet. Någon kan enkelt ladda ner en bild från en dejtingsajt och få ut koordinaterna, säger han.

Axel vill även sprida medvetenhet om vad vi egentligen delar med oss av på nätet.Foto: Axbom Innovation

"Inse att du har hittat ditt köksbord"

– GPS-koordinater har en exakthet på omkring tio meter. Du kan kolla upp en egen bild hemifrån och inse att du har hittat ditt köksbord, säger Per.

Han medger att det finns risk för att dickpiclocator missbrukas – men menar att fördelarna väger upp nackdelarna.

– Det är viktigare att vi lyfter problemet än att folk fortsätter dela med sig av den här typen av data, säger han och fortsätter:

– Folk är inte medvetna om den mängd information de delar med sig av dagligen. Man blir ofta förvånad över hur mycket det är.

 

LÄS MER: Tara, 26, fick nog av snuskbilderna – lurade killen till slottet och hämnades 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag