Foto: FacebookFoto: Facebook
 Foto: Facebook
Kevin Gardiner, 31, och Jasmine Yates, 20 Foto: FacebookKevin Gardiner, 31, och Jasmine Yates, 20 Foto: Facebook
Kevin Gardiner, 31, och Jasmine Yates, 20 Foto: Facebook
Kevin Gardiner Foto: FacebookKevin Gardiner Foto: Facebook
Kevin Gardiner Foto: Facebook

Pappa upptäckte 1-åriga dotterns utslag under blöjbyte – sedan blev han kontaktad av polisen

Publicerad

Kevin och Jasmine vände sig till läkarna för att få dotterns utslag undersökt. Men i stället inleddes en helt annan undersökning som resulterade i att familjen tvingades splittras.

– Jag bröt ihop hela tiden och kände mig till slut självmordsbenägen, berättar Kevin.

När Kevin Gardiner, 31, och Jasmine Yates, 20, bytte blöja på sin ettåriga dotter Amara, upptäckte de ett rött märke på hennes vänstra lår. Efter ett samtal med sjukvårdsupplysningen, bestämde sig paret för att åka till närmsta vårdcentral för att få det röda märket undersökt av läkare, skriver The Sun.

Familjen åkte till närmsta sjukhus i Suffolk, Storbritannien, men väl på plats fick de inte riktigt det mottagande de förväntade sig och sjukhusvistelsen förvandlades till en mardröm.

Kevin och JasmineFoto: Facebook

Misstankarna mot Kevin

När de kom fram till sjukhuset blev en hudspeciallist inkallad för att undersöka dotterns utslag. Men efter en snabb titt på dotterns lår väcktes misstankarna mot pappan. Läkarna misstänkte att utslaget egentligen var ett blåmärke.

– Från det att vi anlände till sjukhuset kunde vi känna att de misstänkte oss för att ha utsatt Amara för något. De följde varje steg vi tog och gjorde inga ansträngningar för att försäkra oss om att vår dotter var okej, berättar Jasmie för The Sun.

Familjen splittrades

Polis och socialen blev snabbt inkopplade i fallet och ett förhör med Kevin inleddes. Paret blev ombedda att hämta sin tio dagar gamla dotter så att de kunde undersöka henne också.

– Det var så upprörande. Vi ville bara vara tillsammans allihopa och njuta av tiden med Amara och vår nyfödda bebis, berättar Jasmine. 

Efter läkarbesöket fick föräldrarna beskedet att Jasmine skulle bo med sin mamma tillsammans med flickorna, och att Kevin skulle bli arresterad om han försökte få kontakt med dem under tiden. Han fick inte ta farväl av sina döttrar, utan tvingades flytta in hos sina släktingar medan fallet utreddes.

Kevi GardinerFoto: Facebook

Mardrömsveckan

I över en veckas tid tvingades familjen vara separerade. Socialen gjorde kontinuerliga besök hos Jasmine och barnen för att hålla koll på att Kevin inte hade försökt kontakta dem.

– Det var hjärtskärande, det kändes som att jag blivit fråntagen hela min värld och att jag straffades trots att jag inte gjort någonting fel. Vi försökte göra det rätta i situationen men i stället blev jag anklagad för att ha orsakat min dotter smärta, berättar Kevin.

Kevin kunde varken äta eller sova under den tid han tvingades vara ifrån sin familj. Allt han kunde tänka var att han blivit fråntagen allt och att han kanske aldrig mer skulle få träffa sin familj. 

– Jag bröt ihop hela tiden och kände mig till slut självmordsbenägen, berättar Kevin.

Hudspeciallistens utlåtande

En vecka efter besöket på sjukhuset, kom vändningen till slut. Man hade gjort en grundlig undersökning av märket på Amaras lår, och kommit fram till att det var en svampinfektion. Några dagar senare fick Kevin återförenas med sin familj. Medan pappan var överlycklig, kände Jasmine en enorm ilska över att familjen inte fick en ursäkt från socialen eller sjukhuset.

– De borde ha utfört testerna innan de drog förhastade slutsatser. Jag är väldigt försiktig numera när det kommer till läkare. Tänk om vi måste åka till sjukhuset igen och de gör samma sak, undrar Jasmine.

Familjen överväger nu att göra en rättssak av incidenten för att försäkra sig om att detta inte händer igen.

– Allt jag ville var att skydda mina döttrar. Socialen är de som orsakar skada, inte jag, säger Kevin.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag