Markus har skapat semlan som får Sverige i extas: "Den tog slut direkt"

Publicerad

Ta Sveriges två populäraste bakverk och slå ihop dem.

Vad får du då? Jo, en prinsess-semla, förstås.

– Jag fick idén förra året, berättar Markus Ekelund som skapat årets mest omtalade semla som gillats av tusentals på Facebook.

Det är Markus Ekelund, 39, på Thimons konditori och bageri i Nässjö som skapat den söta semlan för alla prinsessor.

– Jag fick idén förra året när semmelsäsongen nästan var över. Så jag bestämde mig för att vänta med den till i år, berättar upphovsmannen.

Grunden är en vanlig semla som klätts in i marsipan.

– Och med lite hallonsylt, som i en prinsesstårta, säger Markus.

Prinsesstårtan är vår mest kända och älskade tårta, härligt grön med marsipan och en klick hallonsylt som uppfanns av prinsessorna Margaretha, Märtha och Astrids hushållslärare Jenny Åkerström och först publicerades i Prinsessornas kokbok 1948.

– Jag ville blanda de mest populära bakverken, berättar Markus som varit konditor i 20 år, om hur han kom på tanken med en prinsess-semla.


  • I går lade konditoriet upp semlan på sin Facebooksida och sedan dess har ingenting varit sig likt.

    – Över 200 000 har sett semlan, berättar Markus.

    Och inte nog med det, snart är den gillad av 3 000 personer på nätet.

    I verkliga livet är siffran lite lägre.

    – De första vi gjorde tog slut direkt. I dag har vi tillverkat 100 stycken, säger Markus Ekelund som driver tre konditorier i Småland tillsammans med hustrun Linda.

    Reaktionerna på konditoriets Facebooksida är blandade:

    – Jag kan inte annat än älska detta! För Thimons i tiden, skriver en person.

    – Emot. En riktigt semla ska kunnas sänkas ner i varm ohomogeniserad mjölk, därav förstörs princess-semlan sin klänning, skriver en annan.

    Fotnot. Läs mer om semlans historia här.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag