Marcus plan för att sänka blufföretaget är genialisk – "Mig kan de inte lura"

Publicerad

När ett nytt brev dök upp i brevlådan fick Marcus Nilsson nog.

Han har fått ett tiotal liknande brev från samma företag som utger sig för att vara en nummerupplysning.

– De försöker på ett lagligt sätt lura folk på pengar. Men mig kan de inte lura, säger han.

– Jag har fått så många brev så det är inte klokt. Det är fyra företag som konstant skickar ut sådana här. Googlar man nummerupplysningen.se ser man hur många som klagar, säger Marcus Nilsson till Omtalat.nu.

– De försöker på ett lagligt sätt lura folk på pengar. Men mig kan de inte lura.

Enligt honom är det ett företag som ställer krav på pengar med hot om att föra ärenden vidare till inkasso och tingsrätt. Han menar att företaget använder lagliga metoder för att blåsa människor.

"När inte lagar och regler råder på blufföretagen får vi hjälpas åt att lösa det tillsammans. Dela gärna så vi får stopp på skiten", skriver han i videoklippet som i skrivande stund har nästan 100 000 visningar på Facebook.

Över 1 000 personer har gillat varningen och över 2 500 har delat budskapet vidare.

I klippet visar han hur han går tillväga när företag som dessa skickar brev. Eftersom portot är betalt utnyttjar Marcus det faktum att företaget står för kostnaden att returnera kuvertet.

Så vad gör han? Han tar fram en kartong, lägger i ett par gamla skor och skickar tillbaka brevet – på avsändarens bekostnad.

– Det är inte första gången. Jag brukar skicka bananer, skruvar och allt möjligt, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag