På sociala medier gillar Marc Murphy rätten. Foto: Twitter / Marc MurphyPå sociala medier gillar Marc Murphy rätten. Foto: Twitter / Marc Murphy
På sociala medier gillar Marc Murphy rätten. Foto: Twitter / Marc Murphy
Utsökt skriver han i sociala-medier-inlägget. Foto: Twitter / Marc MurphyUtsökt skriver han i sociala-medier-inlägget. Foto: Twitter / Marc Murphy
Utsökt skriver han i sociala-medier-inlägget.  Foto: Twitter / Marc Murphy

Ilskan efter tv-kockens bild på sin middag: "Försöker någon äta det kan de dö"

Publicerad

Alla är väl överens om att vi inte äter rå kyckling?

Tänk en gång till.

För nu sprids en farlig mattrend på sociala medier.

De senaste åren har ovanligt många insjuknat i infektioner orsakade av så kallade campylobacter – farliga bakterier som bland annat finns i rå kyckling

Men trots risken för campylobacter och salmonella har en ny märklig mattrend fått stor uppmärksamhet på sociala medier under den senaste tiden: 

Att äta rå kyckling.

Tv-kocken: "Utsökt"

Allting började med att den amerikanske tv-kocken Marc Murphy lade upp en bild av sin middag. I inlägget som publicerades på Twitter skrev han: 

"Kycklingsashimi det var var utsökt"

https://twitter.com/chefmarcmurphy/status/823873775582126080?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fwww.mirror.co.uk%2Flifestyle%2Fhealth%2Fcelebrity-chef-says-loves-raw-11137971

Sedan uppmärksammades mattrenden av matmagasinet Food & Wine som ställde sig frågan om maträtten är ofarlig. 

https://twitter.com/foodandwine/status/904968610115969024

Kycklingsashimi är faktiskt en riktig rätt som har existerat länge och serveras på restauranger i Japan, skriver BuzzFeed.

 

LÄS MER: Efter kycklinglarmet – experten besvarar frågorna 

 

På sociala medier väcktes starka känslor kring maträtten – nästan uteslutande negativa.

"Någon kan dö"

"Jag har rapporterat den här tweeten som potentiellt farlig för andra. Om någon ser det här och försöker någon äta det kan de faktiskt dö", skriver en twitteranvändare.

https://twitter.com/cnute/status/905536088600694784https://twitter.com/therealmorgina/status/905088799314771968

Magkänslan sade nej

https://twitter.com/Baphometta_/status/905428036186755072

Magasinet blockerades

https://twitter.com/Emperor_Chris_/status/905261121283792897

 

Adam håller inte med tv-kocken

https://twitter.com/askirby/status/905252317926232064

Folk fick kväljningar

https://twitter.com/rdouek/status/905250519110823936https://twitter.com/ohrelly_/status/905290848837001216
Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag