Hannah blev utslängd från köpcentrumet på grund av hennes klädsel.Hannah blev utslängd från köpcentrumet på grund av hennes klädsel.
Hannah blev utslängd från köpcentrumet på grund av hennes klädsel.
– Ni borde skämmas, skriver Hannah i sitt inlägg. Foto: Privat/Facebook– Ni borde skämmas, skriver Hannah i sitt inlägg. Foto: Privat/Facebook
– Ni borde skämmas, skriver Hannah i sitt inlägg. Foto: Privat/Facebook

Hannah fick lämna köpcentret – för att hon hade "för lite kläder" på sig

Publicerad

Det är 32 grader varmt och du ska gå i affärer med din lillasyster.

Vad har du på dig? Så lite kläder som möjligt.

Det var det Hannah Pewee tänkte. Kort därefter blev hon utslängd.

Hannah Pewee skulle åka och shoppa på ett köpcenter i Michigan, USA. Det var en varm sommardag, hela 32 grader, och hon bestämde sig för att använda shorts och ett linne.

Det rapporterar bland annat Mashable.

I ett inlägg på Facebook berättar hon om det som hände sedan. 

– Tydligen var jag för slampigt klädd för allmänheten, då jag i dag blev utkastad från Woodland köpcenter.

En annan besökare på centret ska tydligen ha sett Hannah och klagat över hennes klädsel till säkerhetspersonalen. 

 – Jag blev utslängd, skriver hon i inlägget som delats över 8 800 gånger.

"Ni borde skämmas"

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1480879161971414&set=a.522893044436702.1073741826.100001480339817&type=3

Det här är alltså kläderna som Hannah hade på sig. Hon skriver att när hon kollade runtomkring sig såg hon flera yngre som hade på sig samma klädsel som henne, men det var tydligen okej.

– Jag är så arg att jag skakar just nu! Det är 32 grader ute. Jag skämdes så mycket att jag nästan började gråta. Allt hände bara för att en främling inte gillade kläderna jag hade på mig, skriver Hannah.

– Både köpcentrets och den anonyma personen borde skämmas. Det är min kropp och det var varmt ute! Jag kommer inte gå ut i en tjocktröja och jeans, sorry! Gillar du det inte? Kolla bort!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1306479966078002&set=picfp.100001480339817.975105809215421&type=3&theater

Hannah var där tillsammans med sin syster och hävdar att centret har varit diskriminerande mot kvinnor.

– Att få kvinnor att må dåligt på grund av hur kvinnor klär sig är bedrövligt och föråldrat och det måste få ett slut.

I skrivande stund har inlägget 664 kommentarer. 


Mashable har kollat upp köpcentrumets uppförandekod, där det bland annat står så här.

"Lämplig klädsel, inklusive skjorta och skor, är nödvändigt. Klädsel med olämpliga ord, fraser eller grafik är inte tillåtet.

Man får inte täcka till ansiktet eller använda annan religiös klädsel som uppfattas som exkluderande."

Det finns inget som nämner längden på shorts, vilket Hannah senare skrev ett till Facebookinlägg om.

– Om det finns en strikt policy så borde det finnas offentlig information. Det ska inte vara något som vakter kommer och överraskar en med. Ingen går till ett köpcentrum och förväntar at de ska bryta någon klädskod, skriver hon. 

Köpcentrumet beklagar

Efter det senaste inlägget tog representanter från köpcentrumet kontakt med Hannah för att be om ursäkt. 

– De ska se över sin klädskod och förtydliga vad som gäller på deras sajt. Tack så mycket för allt stöd och alla delningar, skriver hon.

https://www.facebook.com/hannah.pewee/posts/1481793441879986

Köpcentrumet har även gått ut offentligt.

– Vi ber om ursäkt till besökaren och allmänheten. Vi har pratat med Hannah och vi jobbar på att förbättra hennes upplevelse. Vårat mål är att skapa ett tryggt och roligt köpcentrum, men vi misslyckades helt i Hannahs fall. Vi kommer arbeta internt på att förbättra våra rutiner, skriver företaget i ett uttalande.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag