Julmusten står pall för sommarvärmen. Foto: Privat
Julmusten står pall för sommarvärmen. Foto: Privat

God jul! Svensk butik börjar sälja julmust – redan i augusti!

Publicerad

Är det ett svenskt rekord i tidig julmust vi bevittnar?

Kan vara.

Det är 143 dagar, drygt fyra månader och 20 dagar, kvar till julafton.

Men det hindrar inte svenskarna från att börja smutta på julmusten.

Ja, det hoppas åtminstone en Coop-butik i Askersund.

Där har man redan börjat sälja julmust, rapporterar Nerikes Allehanda.

Och det är inget gammalt restlager som man hoppas kunna dra in ett par extra kronor på.

– Nej, nej, den är nygjord av vår bryggmästare, intygar Anders Hallberg, marknadsansvarig på bryggeriet, för Nerikes Allehanda.

Marcus Ed lyckades norpa åt sig den första av årets flaskor julmust. Och fler lär det bli.Foto: Privat

Personalen ifrågasatte

Tidig julmust tycks vara ett återkommande fenomen i trakterna runt Örebro.

I fjol började en Coop-butik på Österbroplan i Örebro att sälja julmust redan den 2 september, trots att personalen tyckte att det var lite väl tidigt.

– De tyckte jag var dum i huvudet, på ett roligt sätt, och sa "du är galen Stefan”, sa Stefan Öhlund, säljchef i butiken, till Nerikes Allehanda.

"Lite tidigt..."

Vanligtvis blir det rubriker när julmusten serveras i oktober.

"Är det redan jul? Musten redan på hyllorna”, löd till exempel en rubrik på Metro den 29 september 2015.

– Jag tycker personligen att det är lite tidigt. Löven kan få ramla av först, sa Claes Salomonsson, presschef på Axfood, som äger Hemköp och Willys, då.

Men i år var det alltså dags i augusti...

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag