Annons:
Annons:
Nyheter

Fem butiker har fått nog – nu måste deras kunder betala en avgift för att prova kläder

Annons:

Tänk att sitta hemma på soffan och shoppa? Skönt.

I alla fall för konsumenter, som ibland testar storlek och modell i butik för att sedan beställa det billigare på nätet.

Just därför ryter flera brudklänningsaffärer nu ifrån mot fenomenet och inför en avgift.

Annons:

Att handla på nätet är enkelt och det går ofta rätt snabbt. Du behöver inte springa runt i affärer och du undviker människor.

Men ibland behöver du testa kläderna innan du beställer, vilket har blivit ett irritationsmoment för fem olika brudklänningsbutiker i Danmark.

– Det är så dålig stil, säger Lina von Bale, ägaren av Brudekjoler-Weddingdeluxe, till danska Politiken.

Hon bestämde sig för att sätta in en avgift efter att hon tröttnat på kunder som använder flera timar på att prova klänningarna, för att sedan hitta billigare alternativ på nätet. Enligt von Bale måste klänningarna ofta skickas på rengöring efteråt.

Nu får man alltså betala 150 danska kronor per timme om man vill testa något i hennes affär och hon har skickat ett mejl till 30 andra affärer som hon uppmanar att göra samma sak. Fyra har svarat och sagt att de med kommer börja med en avgift.

Vagn Jelsøe, vicedirektör på det danska konsumentverket, säger att det är en utmaning som inte bara drabbar affärer som säljer brudklänningar.

Men han menar inte att konsumenten gör något fel när de i stället väljer att handla på nätet.

– Det kunderna gör är inte olagligt. Du är en förnuftig konsument om du kollar vad som finns på nätet och samtidigt går till en fysisk butik där du kan få hjälp.

Oavsett om det gäller fitnesskläder, sko eller annat så kan anses smart att veta vilken storlek som passar innan man beställer.

– För många kunder är priset en avgörande faktor, för andra är det viktigare att få bra hjälp och bemötande. Den servicen du erbjuder dina kunder kan locka köpare till din butik. Det ansvaret ligger på butiken. Det är spelreglerna som gäller i en fri marknad, säger Vagn Jelsøe.

E-handeln i Sverige ökar även om tillväxten kan sjunka i år. Så frågan är om det snart kommer dyka upp några "provrumsavgift" även här i landet?

Annons:
Annons: