Fem butiker har fått nog – nu måste deras kunder betala en avgift för att prova kläder

Publicerad

Tänk att sitta hemma på soffan och shoppa? Skönt.

I alla fall för konsumenter, som ibland testar storlek och modell i butik för att sedan beställa det billigare på nätet.

Just därför ryter flera brudklänningsaffärer nu ifrån mot fenomenet och inför en avgift.

Att handla på nätet är enkelt och det går ofta rätt snabbt. Du behöver inte springa runt i affärer och du undviker människor.

Men ibland behöver du testa kläderna innan du beställer, vilket har blivit ett irritationsmoment för fem olika brudklänningsbutiker i Danmark.

– Det är så dålig stil, säger Lina von Bale, ägaren av Brudekjoler-Weddingdeluxe, till danska Politiken.

Hon bestämde sig för att sätta in en avgift efter att hon tröttnat på kunder som använder flera timar på att prova klänningarna, för att sedan hitta billigare alternativ på nätet. Enligt von Bale måste klänningarna ofta skickas på rengöring efteråt.

Nu får man alltså betala 150 danska kronor per timme om man vill testa något i hennes affär och hon har skickat ett mejl till 30 andra affärer som hon uppmanar att göra samma sak. Fyra har svarat och sagt att de med kommer börja med en avgift.


  • Vagn Jelsøe, vicedirektör på det danska konsumentverket, säger att det är en utmaning som inte bara drabbar affärer som säljer brudklänningar.

    Men han menar inte att konsumenten gör något fel när de i stället väljer att handla på nätet.

    – Det kunderna gör är inte olagligt. Du är en förnuftig konsument om du kollar vad som finns på nätet och samtidigt går till en fysisk butik där du kan få hjälp.

    Oavsett om det gäller fitnesskläder, sko eller annat så kan anses smart att veta vilken storlek som passar innan man beställer.

    – För många kunder är priset en avgörande faktor, för andra är det viktigare att få bra hjälp och bemötande. Den servicen du erbjuder dina kunder kan locka köpare till din butik. Det ansvaret ligger på butiken. Det är spelreglerna som gäller i en fri marknad, säger Vagn Jelsøe.

    E-handeln i Sverige ökar även om tillväxten kan sjunka i år. Så frågan är om det snart kommer dyka upp några "provrumsavgift" även här i landet?

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag