Händelsen berör tusentals personer. Foto: FacebookHändelsen berör tusentals personer. Foto: Facebook
Händelsen berör tusentals personer. Foto: Facebook
Flickan ville raka av sitt till synes förstörda hår. Foto: FacebookFlickan ville raka av sitt till synes förstörda hår. Foto: Facebook
Flickan ville raka av sitt till synes förstörda hår. Foto: Facebook
Frisören berättar att flickan var mycket gladare efteråt. Foto: FacebookFrisören berättar att flickan var mycket gladare efteråt. Foto: Facebook
Frisören berättar att flickan var mycket gladare efteråt. Foto: Facebook

Deprimerad flicka ville raka av sitt förstörda hår – då vägrade frisören

Publicerad

Den unga frisören vägrade raka av flickans hår – och gjorde något som nu hyllas av tusentals personer.

– Jag vill att det här ska vara en läxa för andra människor, berättar hon.

Kayley Olsson, 20, pluggar till frisör i Iowa, USA, och delade nyligen med sig av en rörande historia på Facebook, skriver Daily Mail.

Nu hyllas den 20-åriga frisören av tusentals användare på Facebook.Foto: Facebook

Den aspirerande frisören hade stått inne i salongen när en 16-årig tjej plötsligt kommit in. Kayley fick höra att tjejen hade kämpat mot djup depression i flera års tid, och att hon hade känt sig så kraftlös och värdelös att hon inte ens orkat kamma sitt hår. Det hade då förvandlats till en formlös klump – och flickan, som i dagarna skulle ta skolfoto, såg ingen annan utväg än att raka av sig rubb och stubb. 

Hade bara energi att gå på toaletten

"Hon börjar skolan om några veckor, men ska ta sitt skolfoto i dag. När hon gick in till oss sa hon bara: 'Raka av mig allting, jag kan inte uthärda smärtan att kamma det'", uppger Kayley på Faceook att flickan hade sagt. Hon ska även ha kallat sig själv värdelös, och berättade för den unga frisören att hon bara hade energi till att gå på toaletten.

Men frisören vägrade plocka fram trimmern – och kom i stället på en plan.

Flickan ville raka av sitt till synes förstörda hår.Foto: Facebook

Inledde den långa processen

Kayley bestämde sig för att rädda flickans hår – och inledde en klippning utöver det vanliga. Under två dagar arbetade den unga frisören över tretton timmar med flickans tovor – och lyckades.

"Det krossade mitt hjärta, och vi gjorde allt i vår makt för att rädda flickans hår. Jag vill att det här ska vara en läxa för andra människor", skrev Kayley på Facebook.

Så här såg flickans hår ut efter tretton timmar.Foto: Facebook
Frisören berättar att flickan var mycket gladare efteråt.Foto: Facebook

Vidare skrev den unga frisören många rader om psykisk ohälsa bland unga människor – och krävde att föräldrar måste börja ta det på allvar:

"Ni kan inte be dem komma över något som de inte kan komma över."

Hon fortsätter:

"Ett barn ska aldrig behöva känna sig så värdelös att det inte ens kan kamma sitt hår. Efter att ha spenderat åtta timmar där i går och fem timmar i dag, har vi äntligen fått den här vackra tjejen att le igen, och känna att hon faktiskt är värd någonting".

Kayley skriver att flickans sista ord var rörde henne till tårar:

"Jag kommer faktiskt att le på mitt skolfoto i dag, du har fått mig att känna mig som mig själv igen", ska flickan ha sagt.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag