Miles, 6 år, tar bilen till operationssalen. Foto: KHOUMiles, 6 år, tar bilen till operationssalen. Foto: KHOU
Miles, 6 år, tar bilen till operationssalen. Foto: KHOU
Foto: KHOUFoto: KHOU
 Foto: KHOU

Därför kör barnen bil in till operationssalen

Publicerad

Sjukhus och operationer känns läskigt för många, allra mest för barn. 

Det vill ett sjukhus i USA ändra på – genom att låta barnen köra bil in till operationssalen. 

På Children's Hospital of San Antonio, i USA, har de nyligen börjat med en ny metod för att underlätta för barn vid operationer, skriver KHOU. I vanliga fall så rullas patienten in till operation på en bår, vilket kan upplevas som onödigt skrämmande för ett barn. 

– Många av barnen som kommer hit är jätterädda för att vara på sjukhus, en del är oerhört nervösa, säger Nayeli Longoria som är barnspecialist på sjukhuset. 

Foto: KHOU

Barnen får köra bil

Nu har de på sjukhuset i San Antonio börjat med ett nytt sätt att komma till operationssalen. Barnet får köra in med en liten elbil i stället för att transporteras i en säng. 

– De får köra bilen själva in till operationssalen. Det tar bort en del av nervositeten och gör att barnet får kontroll över situationen, säger Longoria. 

Foto: KHOU

Lyckad bilsatsning

6-åriga Miles Woolsey fick testa bilen när han skulle operera bort sina halsmandlar. 

– Jag hoppas han inte kör över någon på vägen in, skämtar hans mamma Eileen Wolsey. 

Foto: KHOU

Men bilturen gick bra och bilen var ett bra sätt för Miles att glömma den läskiga operationen. 

– Han var mer fokuserad på att köra bilen, operationen hade han nästan glömt bort, säger Eileen. 

Sjukhuset säger att bilen verkligen varit ett lyckat inköp.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag