Catarinas bil skulle precis lappas – då kom räddningen från oväntat håll

Publicerad

När Catarina skulle få böter så kom hjälpen som en skänk från ovan. Tänk att så lite som tre kronor kan göra en människas dag. 

Catarina Kappling hade parkerat på Upplandsgatan i Stockholm. Det var strax före betalparkeringen skulle övergå till gratis då parkeringsvakterna kom förbi och såg att parkeringen inte var betald.

Det här noterades av Emma Thorsell, 38, som av en händelse gick förbi. Hon och Catarina känner inte varandra men Emma är inte den som har något emot att hjälpa en främling. Ovetande om bilens ägare gick hon fram till vakterna och började prata. 

– Jag hade precis parkerat min bil själv och såg hur de höll på att ge böter. Så jag gick dit och sa att jag skulle köpa en biljett, berättar Emma.

Sagt och gjort. Emma stoppade i tre kronor i automaten och lämnade lappen samt ett litet brev på motorhuven.

  • "Glad påsk. Jag räddade dig precis från en p-bot med endast tre kronor. Ha en bra helg. P-vakterna stod och skulle skriva ut en bot när jag råkade passera. Kram Emma", skrev hon på lappen. 

    Catarina som blev glad av den fina gesten postade bilden på Facebook, fortfarande utan att veta vem den räddande Emma var. Men när bilden började delas så hittade de båda varandra och Catarina kunde tacka sin räddare.

    – Hon skrev ett jättegulligt meddelande till mig på Facebook, säger Emma som aldrig kunnat tänka sig att händelsen skulle bli så uppmärksammad.

    – Nej, det är helt sjukt. Galet men roligt och det har bara varit positiva kommentarer så här långt.

    Att hjälpa främlingar är något hon gärna gör när situationen uppstår.

    – Det är bara roligt att vara snäll.

    Ja, vi kan inte göra annat än att hålla med.  

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag