Här visar Anders, 55, upp den trasiga maskinen. Foto: PrivatHär visar Anders, 55, upp den trasiga maskinen. Foto: Privat
Här visar Anders, 55, upp den trasiga maskinen. Foto: Privat
Han berättar att det fortfarande ringer i hans öron efter explosionen. Foto: PrivatHan berättar att det fortfarande ringer i hans öron efter explosionen. Foto: Privat
Han berättar att det fortfarande ringer i hans öron efter explosionen. Foto: Privat

Anders skulle testa sin Sodastream – då exploderade den

Publicerad

Anders Johansson, 55, hade en ordnat en ny kolsyrepatron till sin Sodastream – men glömde något viktigt när han skulle testa maskinen.

– Det är inte roligt om man inte säger något, och någon annan blir av med sitt öga för att man har hållit tyst, berättar Anders.

Anders Johansson begav sig på tisdagen till ett närliggande varuhus för att byta till sig en ny kolsyrepatron till sin Sodastream, som enligt egen utsago är några år gammal.

55-åringen, som bor i en mellanstor stad i södra Sverige, återvände snart hem och installerade den nya patronen i maskinen för att testa den.

Men i all hast glömde han att skruva på vattenflaskan och fästa plastskyddet på maskinen – och tryckte på kolsyreknappen.

Då exploderade den delen på maskinen som flaskan egentligen ska kopplas in i.

Anders är tydlig med att han begick ett misstag – och vill inte andra ska göra likadant.Foto: Privat

"Det ringer fortfarande i öronen"

– Jag höll ner den i en fjärdedels sekund. Det flög plastbitar åt alla håll, berättar Anders.

Han förklarar att den delen av maskinen som flaskan ska kopplas in i numera är totalförstörd, och att kolsyreknappen bröts av och flög rakt upp i taket:

– Den skulle ha kunnat hamna i ett öga, och då skulle det inte ha varit ett skit kvar av det.

Han berättar även att smällen var så hög att det fortfarande tjuter i öronen:

– Det var ett starkare ljud än det som kommer från en kinapuff. Det ringer fortfarande i öronen. Det störde mig hela natten. För tillfället är jag alldeles lomhörd.

"Det flög plastbitar åt alla håll", berättar Anders.Foto: Privat

Vill varna andra

Anders förtydligar att han är medveten om att han inte testade maskinen på rätt sätt. Däremot menar han att maskinen inte borde vara så ömtålig, då exempelvis barn och ungdomar enkelt hade kunnat begå samma misstag.

Nu vill Anders varna andra för vad som kan hända om man testar sin Sodastream utan en flaska inkopplad och utan att sätta på plastskyddet:

– Det hade kunnat gå jäkligt illa. Jag tror inte att folk är medvetna om problemet, säger han och fortsätter:

– Se till att vara jävligt försiktiga. Tryck aldrig på kolsyreknappen utan att ha en flaska med vatten inkopplad och utan att ha plastskyddet på, säger han.

Anders berättar att det fortfarande ringer i hans öron.Foto: Privat

"Man har själv tonåringar och barn"

Anders betonar att han inte uppmärksammar händelsen för att skada Sodastream som företag – utan för att han känner sig tvungen:

– Det är inte roligt om man inte säger något, och någon annan blir av med sitt öga för att man har hållit tyst, säger han och fortsätter:

– Man har själv tonåringar och barn, därför gick jag ut med det.

Anders vill nu varna andra.Foto: Privat

Sodastream: "Säkerhet är av högsta prioritet"

Michele Fitzwilliams, nordisk marknadschef för Sodastream, kommenterar händelsen i ett mejl till Expressen:

"Säkerheten för våra kunder är av högsta prioritet, och vi skulle väldigt gärna komma i kontakt med kunden som upplevde det här för att kunna undersöka maskinen och ta reda på vad som har hänt", skriver hon och fortsätter:

"Kolsyrepatronen var inte fylld och säkerhetskontrollerad av Sodastream, utan av en annan aktör – vilket betyder att vi inte vet hur patronen har hanterats, fyllts och säkerhetskontrollerats. Därför är det av yttersta vikt för oss att undersöka maskinen och prata med personen i fråga för att ta reda på exakt vad som har hänt".

AGA fyllde på patronen: "Behöver få tillgång till den"

AGA Gas AB var den aktör som fyllde på patronen. Deras kommunikationschef, Susanne E Andersson, skriver i ett mejl till Expressen att man inte kan kommentera kolsyremaskinen "eftersom det inte är AGA:s produkt":

"Säkerhet är av avgörande betydelse för all verksamhet inom AGA och när det gäller vårt arbete med kvalitetssäkring av kolsyrepatroner så följer vi de strikt uppsatta lagar och krav som finns för dessa produkter, såsom exempelvis tryckkärls- och livsmedelskrav", skriver hon och fortsätter:

"När det gäller den enskilda kolsyrepatronen så behöver vi få tillgång till samt undersöka den, innan vi kan lämna en kommentar".

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag