Många amerikaner vet inte var chokladmjölk kommer ifrån.
Många amerikaner vet inte var chokladmjölk kommer ifrån.

7 % av amerikanerna tror att chokladmjölk görs av bruna kor

Publicerad

Varifrån kommer egentligen chokladmjölken?

Nu visar en ny studie att hela sju procent av vuxna amerikaner tror att det är bruna kor som ligger bakom den söta mejeriprodukten. 

I en studie från april i år, utförd av organisationen The Innovation Center for U.S. Dairy, fick över 1 000 vuxna amerikaner svara på var de trodde att chokladmjölken kommer ifrån. 

Resultatet är minst sagt överraskande. 

Foto: Shutterstock

Enligt Washington Post svarade 48 procent att de inte visste. 

Hela sju procent trodde att chokladmjölk är en mejeriprodukt som bara bruna kor kan framställa!

(Chokladmjölk är i själva verket helt vanlig komjölk som smaksatts.)

Stor okunskap 

Enligt The Washington Post visar den nya studien på en generell okunskap bland amerikaner när det kommer till jordbruk. 

2011 utfördes en studie på barn på en mellanstadieskola i Kalifornien. Även då överraskades man av resultatet. 

Hälften av barnen visste inte att saltgurka var gurka, eller att lök och sallad var växter. Fyra av tio visste inte att hamburgare kommer från kor, och tre av tio visste inte att ost görs på mjölk. 

"Olyckligtvis är majoriteten av dagens konsumenter minst tre generationer ifrån jordbruk, och har inte kunskap om var mat kommer från och hur den produceras.", skriver the National Institute for Animal Agriculture i USA i en rapport från 2012. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag